From: 	Mikael Bonnier[SMTP:mikaelb@df.lth.se]
Sent: 	Sunday, August 26, 2001 19:07
To: 	'Jack Nilsson'
Cc: 	'Evalena.Grane@lanm.amv.se'; 'elisabeth.lundgren@lanm.amv.se'; 'inger.hansson@lanm.amv.se'; 'mikael_bonnier@yahoo.se'
Subject: 	FW: Intyg pa litteraturseminarier

Hej Jack,
jag skulle vilja att du hjälper till att utverka nedan nämnda intyg från
Lärararutbildningen, MAH. De berörda personernas telefonnummer
finns i MAH:s personalkatalog som kan sökas via Internet: 
<http://www.mah.se/sok/>. Dock har jag slagit upp dem:
Olle Holmberg, LUT, Områdesprefekt, 040 - 6658116, 0708 - 655385
Kerstin Gamelius, LUT, Ansvarig chef, 040 - 6658226, 0708 - 309774
Wanda Klintberg, GFÖRV, Förvaltningschef, 040 - 6657001, 0705 - 437254

Om du inte vill hjälpa till med detta så kräver jag att du hör av
dig och uppger skäl härtill. Det borde ligga i Arbetsförmedlingens
intresse att man får vettiga kursintyg.

Jag har försökt ringa dig och andra på Arbetsförmedlingen under veckan 
men utan att få tag på någon.

Jag vill fortfarande veta hur det går med omprövningen.
Jag fick i fredags veta att det är mycket osäkert att jag får något
jobb på min IT-Spets praktikplats (EC-gruppen). Det verkade som 
om platschefen tyckte att jag skulle leta upp någon annan praktikplats.

Ett bättre alternativ i dessa tider när riskkapitalet försvunnit
från IT-branchen vore att jag fick gå färdigt lärarutbildningen.
Det är också det jag själv helst vill göra - jag har inget emot att
gå om hela utbildningen, när detta inte kostar mig något - om nu 
detta krävs. Nu är det visserligen ganska nära kursstart för den sista 
LAN-PPU:n, men jag hoppas ändå på att få börja där. Det är lite 
oturligt att beskedet kommer så sent - jag hade t ex kunnat skriva 
några labrapporter eller förberett mig på andra sätt om jag visste 
att jag skulle börja.

Jag fick nyligen ett e-brev med en länk från en av mina kusiner 
som går på gymnasiet. Det är en gymnasielärare som rekommenderar 
sina elever min webbsida:
<http://www.physto.se/~it00apa/dinraknare.htm>.

Det finns dock flera hundra andra skolor och enskilda lärare som 
länkar till mina webbsidor. Jag får uppskattande e-brev i stort sett
dagligen från hela världen, nu senast från Tanzania, där jag (eller 
snarare mina program) hjälper en kille att ta sig upp till nästa skolnivå.
Om ni hindrar mig att bli behörig lärare så hindrar ni också mig
från att skaffa de erfarenheter som gör att jag kan utveckla nya
relevanta pedagogiska programvaror. 

Vänliga hälsningar,
// Mikael  mikaelb@df.lth.se  http://www.df.lth.se/~mikaelb/

----------
From: 	Mikael Bonnier[SMTP:mikaelb@df.lth.se]
Sent: 	Monday, August 20, 2001 01:16
To: 	'Kerstin Gamelius'
Cc: 	'Olle Holmberg'; 'wanda.klintberg@mah.se'
Subject: 	Intyg pa litteraturseminarier

<<File: mikaelb_vrav.jpg>> 
Hej Kerstin,
jag skulle vilja ha ett intyg på att jag var godkänd vid litteraturseminarier angående de *-markerade böckerna nedan. För två av dem finns en sammanfattning skriven av mig i ett kompendium: "Sammanfattning av valbar kurslitteratur" (Yebio 1999). De +-markerade böckerna ingick i kursen, men examinerades aldrig under den tid (70 %) som jag gick kursen LAN-PPU 40 p 1999.

Eftersom litteraturseminarierna har hållits och jag var 100 % närvarande vid hela utbildningen och inga varningar om att jag inte skulle vara godkänd inkommit till Arbetsförmedlingen, så anser jag det bevisat att jag var godkänd. (Ty ni var skyldiga att rapportera eventuella problem till Arbetsförmedlingen.) Dock skulle jag vilja ha ett intyg med litteraturlista på att jag var godkänd vid litteraturseminarierna: Fr 4 juni: Redovisning av läroplaner, Sven-Göran Ohlsson; Ti 8 juni: Litteraturseminarium 1 & 2 inkl paper "Vad handlar PEEL-PLAN om?", Bereket Yebio; To 1 juli: Litteraturseminarium 3 & 4 inkl Bokrapport, Bereket Yebio.

Det borde ligga i Arbetsförmedlingens intresse att de intyg man får från en arbetsmarknadsutbildning skall öka ens möjligheter att få arbete. Eftersom jag under utbildningen fullgjort alla uppgifter och aktivit deltagit i alla aktiviteter tycker jag det är orätt att jag hittills endast fått ett intyg från Lärarutbildningen där det står att jag inte var godkänd vid någon examination. Jag har ägnat 28 v av mitt liv åt den behörighetsgivande lärarutbildningen och skulle gärna gå de avslutande 12 v för att kunna arbeta som behörig lärare. Att låna 100000 kr och gå om ett helt år är orimligt. Men om ni anser detta så borde ni kunna ange vad jag specifikt ska träna på för att säkert bli godkänd.

Inlämningsuppgifter finns på min webbplats:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/

Om ni är intresserade av mina nuvarande meriter så finns de på (jag bifogar dem även):
http://www.df.lth.se/~mikaelb/cv/cvmikaelb-sve.html

Vänliga hälsningar,
// Mikael
P.S. Med tanke på alla böcker om konfliktlösning som ni måste ha läst så tycker jag inte ni har agerat speciellt professionellt hittills. Jag bifogar meriterna och en bild på mig.


Mikael Bonnier
Östen Undéns gata 88
227 62  LUND

Tel/Fax: 046-323208 (hem)
Tel: 040-202295 (jobb)

E-post: mikaelb@df.lth.se
Webb: http://www.df.lth.se/~mikaelb/

----
Lista med böcker som jag läst från pärm till pärm direkt relaterade till pedagogik eller som rekommenderas i lärarhögskolors litteraturlistor (sen finns det många andra som jag läst delar av). Dessutom har jag läst de stenciler som delades ut vid lärarutbildningen 1999:

1983 "Problemlösning"/"How to solve it", George Pólya; Dca, Ta
1984 "Gauss, matematikernas konung", Tord Hall; Lz, Ta:k
1984 "Matematikens utveckling", Tord Hall; Ta:k
1990 "Avancerad läsning"/"Speed Reading", Tony Buzan; Ead
1993 "Att finna ett spår"/"Finding the Path", Bengt Ulin; Eabt
1996 "Sofies värld"/"Sophie's World", Jostein Gaarder; Hdb.01=c, Db
1996 "Hjärnan, bokstaven, ordet", David H. Ingvar, Åke Hallberg; Afa, Eaaca
1997 "Problemlösning/Inlärning", Hans Nilsson; Epaac, Epad
1997 "Liten guide för matematiska problemlösare", Bengt Ulin; Ta
1997 "Konsten att överleva plugget", Christer Gudmundsson; Eaac, Ead
1997 "Förstå siffror!"/"Innumeracy - Mathematical Illiteracy and Its Consequences", John Allen Paulos; Ta
1997*"Kropp och knopp", Stina Andersson, Håkan Östlundh; Dofac,u, Vnd,u
1997 "Engagerande matematik", Bengt Ulin; Eabt
1997 "Liten handledning i konsten att studera effektivt", Henry Egidius; Ead
1997 "Studieteknik", Rolf Christerson; Ead
1997 "Läst och lärt", Lars Ehlin; Eaaca
1997 "Matematiskt skapande, Sigma : en matematikens kulturhistoria Band 5", Henri Poincaré; Ta:k
1997 "Konsten att jonglera"/"Lessons from the art of juggling", Michael J. Gelb, Tony Buzan
1997 "Lyckad nedfrysning av herr Moro", red. Roy Andersson, Kalle Boman, István Borbás; Hc(s)
1998 "Matte med mening", Kristin Dahl, ill. Sven Nordqvist; Ta,u
1998 "The Physicists", C. P. Snow; Ucd
1998 "Boken om mindmaps"/"The Mind Map Book", Tony Buzan; Doe
1998 "Att undervisa kvinnliga ingenjörsstudenter", Minna Salminen-Karlsson
1998 "Är fysiken könlös?", Sylvia Benckert
1999*"Läroplan för förskolan", Utbildningsdepartementet; Eab-c.01(u)
1999*"Läraren och det pedagogiska ledarskapet", Bernt Gunnarsson, Kerstin Persson; Emi
1999*"Går budskapet eller deltagarna hem?", Bengt Björklund; Eab
1999*"Läroplan för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna", Utbildningsdepartementet; Eab-c.02(u), Eab-c.03(u)
1999 "Euklides geometri", Göran Lindahl; Tea
1999*"Problembaserad inlärning -en introduktion", Henry Egidius; Eaac, Doeaaa
1999*"Bildning och kunskap", Skolverket; Eab, Em-c
1999*"Undervisningsmetodik", red. Tomas Kroksmark, Göran Strömqvist; Eab
1999 "Naturvetenskapens världsbild", Lars Broman, Aadu Ott; Ua
1999 "Matematikboken X för grundskolans senare del", Undvall, Olofsson, Forsberg; Ta
1999*"Når du dina elever?", Staffan Stukát; Eab
1999+"Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter", Torbjörn Lundgren, Karin Ohlis; Eue
1999*"Lärarkunskap", Per Settergren; Eab, Eaac
1999 "Mattestegen A HT", Kurt Rosenlund; Ta
1999 "Mattestegen A VT", Kurt Rosenlund; Ta
1999*"Från PEEL till PLAN", Sven-Olof Hägglund, Torsten Madsén; Eaac, Eab
1999*"Krock eller möte. Om den mångkulturella skolan", SOU 1996:143
1999 "Euklides - matematikerns dröm", Anthony Furness, Ilkka Isaksson; CD-ROM
1999 "Jakten på sanningen : vetenskapens historia", Eirik Newth; Be,u
1999*"Arbetslag i skolan", Gert Assermark, Katarina Sörensson; Emia
1999+"Betygsboken", Skolverket; Eab, Eaaa
1999*"Tonårstiden", Barbro Goldinger; Dofac
1999*"Vägar till elevers lärande", red. Birgit Lendahls, Ulla Runesson; Eaa
1999*"Att hantera konflikter på jobbet", Roger Ellmin; Oaa, Oaba
1999*"Våga språnget", red. Wynne Harlen; Eabu.02
1999*"Grupputveckling", Arne Maltén; Oaa, Eaad
1999+"Examensarbetet i lärarutbildningen", Bo Johansson, Per Olov Svedner; Aefe, Ep-c.04
1999 "Skolmatematiken", Jan Unenge; Eabt
1999 "Nya räknehjälpmedel i gymnasieskolans matematik", Bo Ögren
1999 "TI-92 - En del av framtidens matematik", Pia Andersson
1999 "På väg mot läraryrket", Lärarhögskolan i Malmö
1999 "Kursplaner och betygskriterier", Gunnesboskolan Lund
1999+"Matematiksvårigheter och dyslexi", Gudrun Malmer, Björn Adler; Eabt
1999 "NO-KOMBI/Syn och hörsel", Sven-Olof Hägglund m fl
1999+"Det är bra att fråga : om Asperger syndrom och högfungerande autism", Gunilla Gerland; Vlaa,u, Vle,u
1999 "Naturvetenskapliga experiment", Lars Åhman; Ucc, Eabu
1999 "Datorn i fysikundervisningen", Aman Kidane
1999 "Dagstidningen - ett läromedel: Olika sidor av matematik", Tidningen i Skolan; Eabx
1999+"Kunskap och kärlek - visioner om läraryrket", Lärarförbundet
1999+"Barnet - den sista slaven", Matti Bergström; Eaa
1999 "De elva sammansvurna", Ann & Marianne Fredriksson; Dok
1999+"Forskningsmetodikens grunder", Runa Patel, Bo Davidson; Dd
1999+"Matematikmetodik i grundskolan", Bengt Anderberg; Eabt
1999*"Kursplaner och betygskriterier för grundskolan, SKOLFS 1998 Nr 4-5", Skolverket
1999 "Matematik - ett kärnämne", Nämnaren Tema; Eabt
1999 "Klassisk geometri", Bengt Ulin; Te
1999 "Hur gör giraffen när den sover?"/"The Children's Machine", Seymour Papert; Eab, Eabx, Eabpu
1999 "Algebra för alla", Nämnaren Tema; Eabt
2000 "Fysik Lpo BOK 2 Lärarhandledning", Bo Paulsson, Bo Nilsson, Bertil Karpsten, Jan Axelsson
2000 "Om att handskas med tal", Bengt Gamstedt
2000+"Inlärningsrevolutionen"/"The learning revolution", Gordon Dryden, Jeannette Vos; Doea, Eaac
2000 "Hankön i skolan", Bertill Nordahl; Eaa
2000+"Arbete i lag och grupp", Gerd Arfwedson, Gerhard Arfwedson; Eaby
2000+"Betyg - Grundskola, gymnasieskola, komvux" (3:e upplagan), Leif Davidsson, Boo Sjögren, Lars Werner; Eab, Eaaa
2000 "Hur man ljuger med statistik"/"How to Lie with Statistics", Darrell Huff; Oi
2000 "Praktisk retorik", Göran Hägg; F.06
2000 "Språkinlärning hos barn", Gisela Håkansson; F
2000 "Vattenlogik"/"Water Logic", Edward de Bono; Doeb
2000 "Konsten att argumentera", Thomas Anderberg; Dc
2001 "Svenska skrivregler", Svenska språknämnden
2001 "Från tanke till text", Arne Jarrick, Olle Josephson
2001 "MVG - ett sätt att tänka!", Per Kristav
2001 "Glädjen att tala", Mari Aulanko; F.06
2001 "Tala och engagera", Barbro Fällman; F
2001 "En jämställd skola: vision eller verklighet?", Sara Holmquist
2001 "Talarskolan", Siv Strömquist; F.06
2001 "Elevers användande av Internet", Anders Persson
2001 "Varför psykologi?", Zaid Lundberg, Lotta Samelius
2001 "Svenska och dess inneboende möjligheter till elevmedverkan", Ann Ardeberg
----
<<File: cvmikaelb-sve.html>>