Subject: Frågor nr 2 ang beslut Dnr Pro 03-000680-62
From: Mikael Bonnier
Date: Thu, 24 Apr 2003 23:19:58 +0200
To: arbetsmarknadsstyrelsen@ams.amv.se, Anders.L.Johansson@ams.amv.se
CC: ams-programenhet@ams.amv.se, anna.araskog@ams.amv.se, ingemar.svenson@ams.amv.se, lansarbetsnamnden-skane@lanm.amv.se, arbetsformedlingen-lund@lanm.amv.se, info@mah.se

Lund 2003-04-24

Till:
Arbetsmarknadsstyrelsen
att: Generaldirektör Anders L Johansson

Hej Anders,
jag har skickat nedanstående brev med frågor och begäran
om utförligare motivering till AMS beslut att avslå mitt
överklagande. De svarar endast att AMS inte har något att
tillägga och att ärendet är avslutat. Bara för att ärendet är
avslutat hos AMS så fråntar det inte AMS skyldigheten enligt
förvaltningslagen att besvara frågor.

Om detta beteende från myndighetspersoner i slutändan efter
undersökning av JO, Polis och eventuellt JK anses vara med
lagen överensstämmande så betyder det att jag inte är läskunnig.
Men jag hade 2.0 på Högskoleprovet, och jag har läst
förvaltningslagen och förstått att myndigheter har en
serviceskyldighet. Om lagen inte är tillräckligt tydligt
uttryckt för att göra myndighetspersoner som Anna Araskog och
Ingemar Svenson skyldiga att ge ett seriöst svar på mina frågor
så borde den ändras. Jag anser emellertid att lagen i dess nuvarande
form skall tolkas så att myndighetspersoner inte kan fatta ett beslut
med en så illa grundad motivering, vilken bara hänvisar till ett
tidigare beslut (vilket också var illa motiverat) och sedan inte
vara tvungna att ge en utförligare motivering på begäran av den
som beslutet rör. Tolkar du, Anders L Johansson, lagen på samma sätt
som mig så borde du beordra de aktuella tjänstemännen att besvara
samtliga av mina frågor.

Även om AMS skulle ha rätt i sak så har jag rätt till en förklaring
till varför jag skulle vara olämplig som lärare. För det finns ingen
annan anledning att förhindra någon att bli lärare. Det hjälper inte
om ni skulle hänvisa till att Länsarbetsnämnden i Skåne skulle kunna
anvisa mig till att avsluta utbildningen. De är en underorganisation
till AMS och har inte under alla dessa år anvisat mig till
lärarutbildning trots att det funnits rikliga tillfällen.

Mitt brottsregister är tomt och jag är uppskattad av många elever -
det har jag intyg på. Jag har intyg från kursare, numera behöriga
lärare, om att jag klarade lärarutbildningen bra. Jag har intyg på
att jag var godkänd på olika moment från hederliga lärare på
Lärarutbildningen, Malmö högskola. Under utbildningen fram till
slutet av slutpraktiken framkom ingen negativ kritik mot mig, varken
framförd till mig eller till Arbetsförmedlingen. Tre dagar innan
min praktik avbröts skickade min handledare ett brev med kritik mot
mig, men detta brev fick jag kopia av först efter det att jag
avskiljts från utbildningen, och jag kunde inte försvara mig.

Sedan beviljades jag resning, men då hade många vittnen glömt mycket.
Om detta ärende skötts på ett rättsligt korrekt sätt och där man
tagit hänsyn till avtalet, så hade jag inte kunnat avskiljas på ett
så lättvindigt sätt. Jag har inte avskiljts från utbildningen på det
sätt som avtalet och kursplanen medger, eftersom jag inte beviljats
omprov på praktiken. Det finns heller inget dokument som visar att
jag någonsin underkänts på praktiken. När praktiken avbröts så lovade
kursledaren, Sven-Göran Ohlsson, mig att detta på intet sätt innebar
att utbildningen var över för min del. Tyvärr brukade jag inte banda
alla möten med myndighetspersoner på den tiden. Sven-Göran Ohlsson
kan dock säga till sitt försvar att det inte var han som avskiljde
mig utan att det var Arbetsförmedlingen. Dock skrev han ett brev
om mig som innehöll förtal och som jag inte fick ta del av förrän
efter AMS avslagit mitt överklagande första gången, men det var
i och för sig inte hans fel att jag inte fick ta del av det, utan
Arbetsförmedlingens och AMS:s.

Dock gjorde Sven-Göran Ohlsson fel när han fattade beslutet att
avskilja mig från praktiken grundat på ett brev från handledaren
vilket jag inte fick ta del av förrän efter avskiljandet från
utbildningen. Senare har han gjort fel när han vägrat svara på
frågor och bekräfta examinationsresultat. Handledarna på slutpraktiken
gjorde fel när de skickade in handledarrapporter utan att jag fått
läsa dem och skriva på dem. Även projektledaran Rolf Åberg gjorde
fel när han först på avskiljningsmötet gav mig ett papper med
grovt förtal. Jag hade ingen chans att försvara mig när ärendet
var aktuellt.

Inga av beslutsfattarna inblandade i avskiljandet av mig är
behörig 4-9 lärare i matematik och fysik. Beslutsfattarnas
låga betyg i matematik (ej över 3) och obefintliga betyg i
fysik tyder på att de saknar genuin kärlek till ämnena och det
gör dem synnerligen olämpliga att fatta beslut i ärendet.

Dessa beslut kan också vara någon sorts missriktad vedergällning
för att deras egna matematikstudier gick snett. Besluten kan
också bero på hat mot mediefamiljen Bonnier eller hat mot den
religion, judendomen, som mediefamiljen ofta påstås tillhöra.
Sven-Göran Ohlsson har visat hatkänslor mot mediefamiljen
Bonnier på ett möte på Sydsvenskan. Kursledaren Sven-Göran
Ohlsson och kursläraren Dr Bereket Yebio har skrivit artiklar
i olika kristna tidningar. Arbetsförmedlingens beslutsfattare
Mehran Najafi hade studerat islamisk arkitektur. Radio Islams
hemsida sprider hatbudskap mot judar. (Jag är väl medveten om
att alla muslimer inte sympatiserar med Radio Islam.) Jag anser
att kombinationen av hat mot matematik, familjen Bonnier och judar
har varit styrande för beslutsfattarna i detta ärende, ty det
finns ingen annan rimlig förklaring. Om det fanns en annan
förklaring så skulle de inte haft något emot att förklara och
diskutera med mig om varför jag skulle vara olämplig som lärare.
De skulle heller inte undanhållit dokument om de hade rent mjöl i
påsen.

Jag anser att hanteringen av mitt ärende tydligt visat att
Sverige sedan en tid tillbaka inte är en rättsstat, men jag
hoppas att detta kan ändras på fredlig väg, och första tecknet
på att vi är på rätt väg vore om jag fick möjlighet att avsluta
min lärarutbildning. Jag behöver nödvändigtvis inte bli godkänd,
allt jag begär är omprov på praktiken. För som sagt: jag har
inte blivit underkänd på det sätt som avtal och kursplan
föreskriver.

Mer information om mitt ärende finns på:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/skannat/
Användarnamn: researcher
Lösenord: lutafams
(Det kommer att läggas upp mer material när jag får tid.)

Vänliga hälsningar,
// Mikael

-------- Original Message --------
Subject: Frågor ang beslut Dnr Pro 03-000680-62
Date: Thu, 17 Apr 2003 00:17:32 +0200
From: Mikael Bonnier <mikaelb@df.lth.se>
Reply-To: mikaelb@df.lth.se
To: ams-programenhet@ams.amv.searbetsmarknadsstyrelsen@ams.amv.se
CC: anna.araskog@ams.amv.seingemar.svenson@ams.amv.se

Lund 2003-04-16

Till:
Arbetsmarknadsstyrelsen
Enheten för Arbetsförmedlingsfrågor


Motivering till beslut Dnr Pro 03-000680-62
===========================================
Jag kräver er egen motivering till beslutet - som det
är nu så hänvisar ni bara till Af:s illa motiverade
beslut som jag överklagat. Motiveringen måste nog vara på
4 st A4-sidor för att jag skall betrakta den som seriös.
Ni måste bemöta mina synpunkter. I ert beslut nämner ni
inte något om att ett avslag på överklagandet är
kontraktsvidrigt. Jag begär härmed att ni kommenterar hur
ni har resonerat för att kunna kringå avtalet och
kursplanen. Jag kommer nu ta det här ärendet till en
advokat och jag kommer även att JO-anmäla er för för lång
handläggningstid, brist på ansträngning att skaffa fram
saknade handlingar, bristande hänsyn till den skeva
bevissituation som uppstått genom den tidigare inte
acceptabla handläggningen, samt förtal: ni påstår att jag
inte kunnat tillgodogöra mig en lärarutbildning på ett
tillfredsställande sätt. Detta grovt falska och kränkande
påstående som står i bjärt kontrast mot intyg och
omfattande dokumentation är helt oacceptabelt. Vem som än
kommer med ett sådant påstående får ta de juridiska
konsekvenserna. Det blir alltså polisanmälan, leder det
inte till åtal begär jag överprövning, hjälper inte det
så anmäler jag er till JK. Hjälper inte det så kommer
jag i alla fall att fortsätta processen mot er till dess
ni förlorat.

Sedan har jag några kontrollfrågor på att ni verkligen
tagit del av handlingarna:
1. Hur länge har jag tjänstgjort som lärare efter det att
jag blivit avskiljd från lärarutbildningen?
2. Vilket gällande resultat har jag på Högskoleprovet?
3. Vilket betyg hade jag i kursen "Svenska C - Skriftlig
och muntlig kommunikation"?
4. Hur många poäng lärarutbildning har jag?
5. Hur många intyg från kursare - nu behöriga lärare -
bifogade jag?

Jag tror att AMS en dag kommer att läggas ner och
då tror jag att maktmissbrukare av er kaliber inte
kommer att vara välkomna någonstans. Nu har ni målat
in er i ett hörn och innan färgen har torkat kommer
ni att vara döda.

Jag begär härmed att snarast få veta diarienumret på
denna handling.

Vägrar ni att ge ett fullständigt svar på detta brev
så leder det till ytterligare rättsliga åtgärder mot er.
Jag vill också påminna er om att jag skickat flera brev
till AMS som jag ännu inte fått svar på.

Död åt AMS,
Leve demokrati och frihet,
Inga skattepengar till maktmissbrukare.

Med hopp om att ni någon dag vaknar upp och inser ert
förmodligen patologiska maktmissbruk,
// Mikael Bonnier
----
// Webb: http://www.df.lth.se/~mikaelb/
// E-post: mikaelb@df.lth.se
// ICQ # 114635318
// Mob/SMS: 0701-40 76 89
// Tel/Fax: 046-32 32 08
Mikael Bonnier
Östen Undéns gata 88
227 62  LUND