From: 	Mikael Bonnier[SMTP:mikaelb@df.lth.se]
Sent: 	Friday, October 08, 1999 14:31
To: 	'Mikael Bonnier'
Subject: 	Filmvetenskaplig analogi

Till lärarlaget, kursare och kompisar:

Hej,
Om filmvetenskap, se näst sista stycket nedan.

Jag har ju gått LAN-PPU-utbildningen sen i våras, men nu verkar 
det vara slut för min del.

Jag har haft problem med min praktikanvarige handledare och 
hennes absurda krav och otrevliga beteende mot mig. Nu har jag 
varit på ett möte på RUC (6/10) med Bengt-Göran Paradis (BGP), 
Rolf Åberg (RÅ), Sven-Göran Ohlsson (SGO) och två 
studentkårsrepresentanter. Redan innan mötet hade BGP beslutat 
att stoppa min fortsatta utbildning grundat på ett brev han fått 
från Rolf Åberg och utan att höra med mig.

RÅ har i sin tur samlat in information från de källor 
som bekräftar de förutfattade meningar han fått från handledaren
och från dessa endast de informationsbitar stärker hans hypotes. 
Jag vill inte bli ovän med RÅ men man måste kunna få kritisera 
etablissemanget utan att bli orättvist behandlad. RÅ säger att 
handledarna är anställda av Lärarhögskolan och han har fullt förtroende 
för dessa, egentligen betalas pengarna till kommunen och handledarna 
utses av rektorn på ett ganska godtyckligt sätt. Jag tycker det har gått 
för mycket prestige i det här och folk borde börja inse att jag egentligen 
är en hygglig prick som undervisar i matte och fysik på ett roligt
sätt.

Jag har varit godkänd på alla moment i utbildningen hittills 
(t ex förra praktiken, alla litt.sem. och inlämningsuppgifter) 
och senaste gången var vid metodiklektorns besök, sen efteråt blev 
jag icke godkänd retroaktivt. Så får det inte gå till.

Så här skriver Rolf Åberg:
"Nedan följer en kort sammanfattning vilka brister som har
poängterats från vår personal vid besök och samtal på
praktikskolorna samt iakttagelser gjorda inne på lärarutbildningen.

- Mikaels förmåga till öppenhet för att etablera kontakt med eleverna
och föra en dialog med dem saknas
- bristande engagemang och intresse för eleverna och deras villkor och behov
- bristande förmåga till samarbete med skolans personal och en öppenhet
för att upprätta en dialog
- bristande förmåga att se vilka krav som ställs på lärarkompetens och
beredd att relatera dessa till sin blivande lärarprofession.
[...]
Med dessa synpunkter vill vi rekommendera Af-utbildning att avråda
Mikael från fortsatta studier inom läraryrket den närmsta tiden."

Anklagelserna är absurda speciellt med tanke på att jag redan jobbat
som lärare i ett och ett halvt år. Det står praktikskolorna men 
egentligen handlar det bara om den sista. Jag har haft mycket god 
kontakt med eleverna och de har både muntligen och skriftligen visat 
att de tycker att jag "är jättebra som lärarkandidat." Jag tänker dock 
inte dra in vittnesmål från eleverna och övrig personal på skolan eftersom 
de skall leva med min praktikansvarige handledares regim i framtiden. 

Bara för att min strategi för att lära känna människor skiljer sig från 
min handledares så innebär det inte att den är dålig. Det här med brister 
i dialog handlar inte om dialoger med enskilda elever utan med hela klassen
samtidigt. Jag har inte blivit tränad i detta och har inga förebilder - detta
skulle ganska lätt kunnat åtgärdas med lite individuell träning på 
Lärarhögskolan. Ingen i lärarlaget har underrättat mig om att jag skulle ha 
så stora brister att jag var på väg att inte bli godkänd, i så fall borde en
individuell handlingsplan upprättats. Det handlar väl om utbildning och
inte selektion.

Speciellt var att både allmänmetodikern (SGO) respektive ämnesmetodikern 
besökte mig tredje dagen jag undervisade klasserna, dvs innan jag lärt
känna eleverna. Min första handledares rapport är baserad på en veckas undervisning och skrevs tre veckor senare i Kosovo, troligen under påverkan 
från den praktikansvarige handledaren. Det finns många andra argument som 
jag redan framfört i olika skrivelser till Lärarhögskolan. Min handledare
har i ett brev till Lärarhögskolan framfört en lögn om att jag inte skulle 
ha ingripit för stoppa ett slagsmål i klassrummet (femte lektionen i klassen, handledaren var inte närvarande). Jag stoppade det och det var förövrigt 
första gången i mitt liv - sådant får man inte lära sig på Lärarhögskolan. 
Sen efter lektionen hämtade jag klassföreståndaren eftersom han kände 
eleverna bäst. Han sade att jag hade hanterat situationen så bra som man 
kunde göra. På min nästa lektion höll jag ett tal till klassen och efter det 
kunde jag t o m lämna klassrummet utan att problem uppstod. Jag löste senare 
upp ytterligare två bråk - dessa var på raster.

Jag tycker att jag bara skulle behöva göra om slutpraktiken. Jag har jobbat 
som lärare före den här utbildningen och jag kommer att arbeta som lärare 
efter. Det enda resultat som uppnås är att jag får ett hårdare liv 
med vikariat och kanske inte kan göra den nytta jag skulle kunna göra. 
Med en lärarutbildning kan jag få fast jobb och kan vidareutbilda mig 
inom dramapedagogik och ämnesmetodik på kvällskurser så att jag så
småningom uppnår mästerskap inom läraryrket, dessa kurser kan jag inte 
söka utan. Jag har också ett halvlönsamt företag kallat Orbin som jag inte 
kan driva om jag inte har något sätt att försörja mig utan att komma i
konflikt med konkurrensklausuler. Det är väl inget fel om en lärare har 
ena foten i näringslivet? Annars känner jag mig sugen på att utöva mina
nuvarande lärarkunskaper.

Jag skulle jämföra min situation på Gunnesboskolan med 
filmerna Amadeus och Gökboet. Jag skulle då jämföras med
Mozart och min handledare med Salieri enligt filmen Amadeus.
När det gäller Gökboet-liknelsen skulle jag vara McMurphy
(spelad av Jack Nicholson) och min handledare skulle vara
översköterskan. Men eftersom jag undkom någerlunda helskinnad
skulle jag snarare vara Indianen och barnen (eleverna) skulle
vara McMurphy.

Därmed sätter jag punkt i den här debatten, men ni får gärna höra 
av er med frågor och såväl positiv som negativ kritik. Gången är nu 
att jag kommer att överklaga, så om någon har något positivt att 
säga kanske ni kan övertala Rolf Åberg att skicka ett nytt brev 
till LAN där han medger att nya fakta kommit fram. Ganska många har 
tyvärr saknat civilkurage hittills och därmed har handledarens
utsaga fått gälla. Jag hoppas att vi alla kan vara vänner i 
framtiden. Jag kanske hälsar på er på utbildningen någon dag.
Annars om ni vill veta vad jag gör i framtiden kan ni titta på min 
CV på min webbplats. Appropos CV jag lär få 0 poäng pga av 
kursplanen, där inga kurser är avslutade förrän sista veckan.

Vänliga hälsningar,
// Mikael  mikaelb@df.lth.se  http://www.df.lth.se/~mikaelb/index-sve.html
// Tel/Fax: 046-323208