----------
From: 	Mikael Bonnier[SMTP:mikaelb@df.lth.se]
Sent: 	Tuesday, March 14, 2000 16:29
To: 	'Gunnesboskolan'
Subject: 	MR:s brev

Lund 2000-03-14

Till: Ulf Tornberg, Gunnesboskolan

Hej Ulf,
jag hoppas allt står väl till.

Jag undrar om du kan bekräfta en sak angående min
praktik hösten 1999. 1999-09-19 skickade Marianne Rönnboms 
ett brev med påståenden om mig till Lärarhögskolan.

I brevet skrev Marianne Rönnbom:
"Kerstin Persson föreslog att jag skulle lämna honom
själv i klassrummet. Hans 6:e undervisningsdag gick jag
ut 15 min tyvärr. Några elever började tetas och sedan
slåss. Mikael hämtade då klassförest. i.st. för att gripa in."

Kan du bekräfta att den sista meningen är falsk.
Du pratade ju med eleverna efter lektionen. Dessutom vet
du ju när jag hämtade dig, dvs efter lektionens slut.

Min version:
Det var min 6:e lektion i klass 6c (din klass). Det var en lektion 
i optik fredagen den 17/9-99 kl 10.00 till 10.45. Bordsplaceringen
innebar att alla pojkar satt på höger sida av salen och de fåtaliga 
flickorna på vänster sida. Konflikten var mellan [A] och 
[B]. När konflikten visade tecken på att börja gick Marianne ut och 
återkom sen inte förrän till min nästa lektion kl 11.00 (om ens då, jag 
kommer inte ihåg riktigt). Hon var ute betydligt mer än 15 minuter -
hon lämnade troligen byggnaden. Konflikten yttrade sig först genom att 
[A] gav [B] rasistiska kommentarer (enligt [B], men jag hörde
också en del). ([B] kommer från Nordafrika, [A] från Polen.) 
[A] lyckades slå till [B] (enligt [B]), men [B] sa till [A]
att det kändes som en smekning (enligt [B]). [A] började då att 
gråta och fortsatte att snyfta hela lektionen. [A] version kunde jag
inte höra.

Vid det här tillfället borde jag kanske avbrutit lektionen och tagit 
ut [A] och [B] och diskuterat igenom saken, jag ansåg dock att
jag inte kunde lämna salen eftersom andra småbråk var på gång. I stället
försökte jag lugna ner stämningen och få alla att koncentrera sig på 
min undervisning och de spektakulära optiska effekterna som jag lagt 
ner många timmar på att förbereda. 

Andra pojkar som satt i närheten t ex [C] petade på 
[A] och tog hans grejer. Jag sa naturligtvis till men det var 
svårt att få stopp på bråken. När jag var borta och hjälpte en 
flicka uppstod fullt slagsmål mellan [A] och [B]. Jag sprang 
dit och skilde dem åt genast och fick dem att sätta sig på sina 
platser. (Jag var lite störd över att flickan begärde hjälp, eftersom
jag hade på känn vad som kunde hända om jag inte hade uppsikt
över pojkarna.) Sen demonstrerade jag ytterligare någon optisk effekt 
och sen var lektionen slut.

Då hämtade jag dig eftersom jag tyckte att du som klassföreståndare
borde vara med när vi redde ut konflikten (Jag kände ju knappast
eleverna). Du, [A], [B] och [D] gick in i ett grupprum och 
stängde dörren mitt framför näsan på mig. Varför [D] skulle delta 
förstod jag inte - han var inte inblandad i bråken. Jag funderade på 
att gå in trots att jag blivit utestängd, men ingen tittade åt mitt håll.
Dessutom hade jag nästa lektion att tänka på och mycket materiel att 
förflytta.

Senare frågade jag dig om vad konflikten egentligen handlade om,
men då sa du bara att det var utrett. 

Vad handlade konflikten egentligen om? Och stämmer min beskrivning
med pojkarnas berättelse?

Förklaringen till att eleverna inte gjorde som jag sa var troligen
att Marianne Rönnbom hade undergrävt respekten för mig med sina 
ständiga tillrättavisningar av mig inför eleverna. Jag bad 
uttryckligen om att hon skulle framföra sin kritik efter lektionen 
och inte på. Dessutom har jag kanske inte så mycket naturlig
pondus (vad nu det är?). Min röststyrka är heller inte så stor.
Jag hade heller inte sovit så bra natten innan pga att jag hade
mycket att tänka på. Dessutom hade jag varit på skolan till 20
kvällen innan.

På måndagen efter höll jag ett tal till klassen (6c) där jag bl a 
sa att en lärare som inte kan upprätthålla ordningen på lektionerna
inte får fortsätta som lärare. Jag bad dem hjälpa mig och vara
lugna om de ville att jag skulle bli lärare. Det gick bra och
de två sista dagarna med klass 6c fungerade utmärkt och jag kunde
t o m lämna salen korta stunder. Smällarproblematiken i klass 6a
på måndagen hade nog kunnat undvikas om jag hade haft möjlighet att
hålla ett liknande tal där. Men det hade ju inte varit några ordnings-
problem där tidigare. Tyvärr blev jag avstängd på onsdagen pga brevet 
som Marianne Rönnbom hade skickat, annars hade jag gärna fortsatt 
undervisa klasserna.

Marianne Rönnbom bad [A] om ursäkt - det påpekade hon ofta
vid vårt avstängningssamtal med Sven-Göran Ohlsson. Jag tycker
även hon borde bett mig och [B] om ursäkt. 

Om du vill kan jag faxa en kopia av Marianne Rönnboms brev.
Men det räcker att du tillbakavisar påståendet ovan.

Jag gick senare på hösten kurserna "Fonetik" (för att bl a lära 
mig tala tydligare) och "Matematik för lärare" vid Lunds universitet.
Jag fick VG på bägge. På den senare kursen kom lärarna från 
Lärarhögskolan! Sedan har jag jobbat en månad som obehörig 
grundskollärare (4-9) i fysik, kemi, biologi och matematik.

Jag strävar efter en hög undervisningskvalitet och tycker det
är fel att just jag inte fick bli lärarbehörig. Jag kommer därför
att anmäla hanteringen av mitt ärende till JO och eventuellt JK.

Är du författaren till "Språkdidaktik" av U. Tornberg? Den boken
stod på den ursprungliga litteraturlistan för vår kurs. Tyvärr
utgick den. Även böckerna av M. Balldin utgick, t ex "På väg mot
läraryrket", dock fick jag ett ex en vecka innan jag blev avstängd.
Avstängingen motiverades med formuleringar ur den. Det hade kanske 
varit bättre om vi haft era böcker, åtminstone hade jag då kanske 
klarat Gunnesbopraktiken i arbetsenhet UT. Den ursprungliga 
litteraturlistan fanns i kontraktet mellan Länsarbetsnämnden och 
Lärarhögskolan som jag lyckades få tag på efter jag blivit avstängd.

Adress:
Mikael Bonnier
Östen Undéns gata 88
227 62  LUND

Vänliga hälsningar,
// Mikael  mikaelb@df.lth.se  http://www.df.lth.se/~mikaelb/
P.S. Om du hellre vill ringa går det väl också bra. Tel 046-323208.