Subject: Resningsansökan 3
From: Mikael Bonnier
Date: Wed, 03 Sep 2003 22:53:39 +0200
To: regeringsratten@dom.se

Lund 2003-09-03

Till: Regeringsrätten

Klagande:
Namn: Mikael Bonnier
Personnummer: 6611**-****
Yrke: Matematiker (tidigare ofta anställd som lärare i
matematik, fysik och datavetenskap)
Adress:
Östen Undéns gata 88
227 62  LUND
Webb: http://www.df.lth.se/~mikaelb/index-sve.html
E-post: mikaelb@df.lth.se
ICQ # 114635318
Mob/SMS: 0701-40 76 89
Tel/Fax: 046-32 32 08

Beslut som överklagas:
Kammarrätten i Göteborg
Avdelning 3
Mål nr 5058-03

Synnerliga skäl
---------------
Mina släktingar och vänner anser att jag skall driva detta fall
tills jag vinner och därmed få möjlighet att avsluta den
lärarutbildning jag påbörjade 1999. Även journalister har varit
intresserade av fallet och det har skrivits några artiklar i
dagstidningar och tidskrifter. Jag har även annonserat ut ärendet
på Internet och det har lett till att några har beställt
användarnamn och lösenord till webbplatsen.

Samtliga anser, efter att studerat min webbplats med information
om fallet, att det är upprörande att det kan gå till så här i en
rättsstat, vilket vi trodde att Sverige var. Arbetsförmedlingen och
AMS verkliga skäl till att inte låta mig försöka avsluta
utbildningen, som skulle gett mig garanterat arbete, måste vara
att de inte vill erkänna ett misstag - de vill heller inte betala
ut skadestånd. Att bli avstängd från en lärarutbildning har lett
till arbetslöshet för mig eftersom de flesta företag inte vill
anställa någon som blivit avstängd från en lärarutbildning. Under
anställningsintervjuerna har jag inte möjlighet att kortfattat
redogöra för detta ärende, ty det är alltför stort, och fortfarande
efter alla dessa år så blir jag rättmätigt upprörd när jag tänker
på de övergrepp mot mina mänskliga rättigheter som begåtts av
personalen vid Lärarutbildningen, Malmö högskola, och
Länsarbetsnämnden i Skåne. JO har i sina olika beslut fastställt
att dessa övergrepp ägt rum, dock har JO upprörande nog inte väckt
åtal mot de ansvariga.

Att jag i praktiken fått yrkesförbud och därmed tvingats in i
olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder har gjort att jag inte
fått mer än 10 (max 12) dagars semester per år de senaste åren.
Jag har också fått ta dåliga vikariat utan möjlighet att kunna
få fast tjänst på en bra skola. Att jag tvingats leva detta
slitsamma liv är något jag vill ha skadestånd för. Varför skall
de kriminella statsanställda som utsatt mig för detta kunna ta
flera månaders högbetald semester, samtidigt som jag får slita
hårt för ett aktivitetsstöd som är mindre än de lägst betalda
av de anställda i Sverige? Varför skall jag behöva slita ut mig
med att lösa olika problem åt staten, kapitalet och världen
i övrigt, och samtidigt inte ha samma rättigheter som alla
anställda? (Jag har just nu en praktikplats på Fysicum i
Lund där jag hjälper till med olika saker.)

Arbetsförmedlingen och i viss mån AMS har dessutom fått ta del av
ytterligare bevismaterial om min seriösa undervisning, samt
bevismaterial i form av bandade intervjuer med vissa inblandade.
Det är omöjligt att ur bevismaterialet dra slutsatsen att jag
1999 skulle vara en så dålig lärare att jag inte ens skulle få
chans att avsluta utbildningen. Faktum var att jag var godkänd
på alla moment då jag fick utbildningen återkallad.

Jag anser att Arbetsförmedlingen i Lund och AMS baserar sina
slutsatser på falska dokument. För det första så finns inte de
flesta och viktigaste originalhandlingarna som beslutet grundar
sig på vid någon myndighet. De enda handlingar som finns vid
myndigheterna är kopior av de kopior som jag fick i ett tidigare
skeende av ärendet, och jag i min tur vet inte om dessa är
äkta. Man kan se på Arbetsförmedlingens kopior att de härrör
från dem som jag faxade in till JO i god tro, men nu är jag
inte säker på att kopiorna är äkta.

Slutligen så är handlingarna falska på så sätt att de innehåller
förtal. Nu har jag inte stämt författarna för förtal, p g a den
höga kostnaden, men om det är det enda sättet att slå fast att
handlingarna är falska, så måste jag göra detta. Jag anser dock
att mina olika bevis och resonemang redan tillbakavisat de
flesta falska påståenden.

Två positiva handledarrapporter har mystiskt försvunnit eller
aldrig inkommit till myndigheten. De var från två lärare på
den första praktiken, vilken var godkänd. Den ena av dessa
rapporter har jag en kopia av. Bägge lärarna är tämligen
säkra på att de skickade in handledarrapporterna till
Lärarutbildningen, Malmö högskola. Även om de skulle glömt
det, så är Lärarutbildningen skyldig att påminna dem om att
skicka in rapporterna - så har inte skett.

Den ena av handledarna på slutpraktiken, S A, har i ett
e-brev erkänt att han inte skickat in handledarrapporten. Men inte
heller han har blivit påmind av Lärarutbildningen. Trots att
handledaren inte skickat in rapporten till någon myndighet
så används den som beslutsunderlag av Arbetsförmedlingen och AMS.

Eftersom det är Arbetsförmedlingen och AMS som fattat beslutet
om återkallande av utbildningen så är det de som är skyldiga att
att kräva in handlingarna av Lärarutbildningen. Men eftersom de
är så lata alternativt nöjda med den bild deras skeva urval
av dokument ger, så har de inte krävt in samtliga handledarrapporter
och andra viktiga dokument av Lärarutbildningen. Detta är ett
tydligt tecken på att Arbetsförmedlingen och AMS inte strävar
efter att nå fram till sanningen.

Grovt förbiseende eller grovt misstag
-------------------------------------
Kammarrätten tar upp att Länsarbetsnämnden i Skåne ignorerat
avtalet, offerten och kursplanen men de tillmäter tydligen inte
detta någon vikt. Kammarrätten motiverar inte varför avtal
mellan statliga myndigheter med rättigheter för studenter kan
ignoreras. När jag gick in i utbildningen så gjorde jag det
under förutsättning att avtalet, offerten och kursplanen gällde.

De tar också upp mitt krav på en riktig rättegång där alla
inblandade parter skall kunna förhöras. Detta är nödvändigt
eftersom många av de inblandade vägrar att svara på frågor
både muntligt och skriftligt. Kammarrätten anser emellertid
inte att detta är ett tungt vägande skäl för resning. Detta
står, som ni säkert vet, i strid med artiklar i 'De mänskliga
rättigheterna'. Arbetsförmedlingen och AMS har inte skött
rättegången mot mig på ett seriöst sätt. Besluten är illa
motiverade och de vägrar att svara på de frågor jag har om
deras beslut. Detta måste vara brott mot förvaltningslagen
angående myndigheters serviceskyldigheter.

Kammarrätten, Arbetsförmedlingen och AMS har ignorerat det
faktum att jag hade positiva intyg från kursare om hur jag
var som lärarkandidat 1999. AMS har uttryckligen fått denna
fråga men vägrat svara med hänvisning till att frågan inte
hade med situationen under 1999 att göra. Men det är ju
precis det som mina intyg från kursare, nu behöriga och
aktiva lärare, handlar om. AMS ljuger alltså när de påstår
att min fråga inte berör situationen under lärarutbildningen
1999. Jag hade även positiva intyg från lärare på
Lärarutbildningen, men även dessa ignorerades.

Att Kammarrätten inte insett att dessa punkter är avgörande
anser jag vara exempel på grovt förbiseende, alternativt
misstag.

Jag kräver av dessa synnerliga skäl och p g a de grova
förbiseenden och misstag som Kammarrätten i Göteborg har
begått, att resning beviljas av Regeringsrätten. Jag vill
ha ett snabbt beslut eftersom tillräckligt många av de år
som skulle kunnat vara mina mest produktiva redan har
passerat.

Bilaga:
Webbplatsen "Vägen till resning":
http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/skannat/
Användarnamn: researcher
Lösenord: lutafams

Jag bifogar den även på CD-ROM.


Med vänliga hälsningar,


// Mikael Bonnier