Subject: Ej nöjd med svar
From: Mikael Bonnier
Date: Wed, 11 Dec 2002 15:24:20 +0100
To: info@mah.se
CC: hans.jonsson@mah.se, lennart.olausson@mah.se
BCC: pim@karen.mah.se, kansliet@karen.mah.se, red@mahskara.nu

Lund 2002-12-11

Malmö högskola
att: Lennart Olausson, Rektor
att: Hans Jonsson, Jurist

Jag är inte alls nöjd med Malmö högskola svar på mina
frågor och min begäran som jag skickade den 5/12 2002.
Enligt förvaltningslagen är myndigheter skyldiga
att besvara frågor. Mina frågor är relevanta för om
jag skall söka till Lärarutbildningen HT 2003. Det är
även så att jag fungerar som en opinionsbildare och
informerar andra intresserade om vad Malmö högskola
anser i olika frågor. Hittills har svaren givit vid
handen att kvaliteten på Lärarutbildningen är obefintlig
eftersom man tydligen inte ställer några krav alls på
personal och handledare. Eller hur skall man annars
tolka ett brev som endast meddelar: "Din skrivelse
föranleder ingen vidare åtgärd från Malmö högskolas
sida." Har man läst mina brev till er så framstår detta
som maktfullkomligt byråkratsnack - helt oacceptabelt
i ett demokratiskt samhälle. Jag kommer åtminstone
att JO-anmäla det inträffade.

Här är ytterligare några frågor som jag ställde till
Göran Levin på Lärarhögskolan och som inte besvarats:
-------- Original Message --------
Subject: Frågor
Date: Thu, 05 Dec 2002 12:30:17 +0100
From: Mikael Bonnier <mikaelb@df.lth.se>
Reply-To: mikaelb@df.lth.se
To: Goran Levin <Goran.Levin@lut.mah.se>
References: <3DE6B0EB.3090606@df.lth.se> <3DEC57EB.2692F7FE@lut.mah.se>

Hej Göran,
mina frågor handlar om den nu gällande lärarutbildningen, som
jag funderar på att börja. (Jag kommer garanterat in eftersom jag
är behörig, har gått naturvetenskaplig linje med högsta betyg i
matematik, naturvetenskapliga ämnen och bild, dessutom har jag
2.0 på Högskoleprovet, 7 års arbetslivserfarenhet och har över
230 akademiska poäng i avslutade kurser.) Men en förutsättning för
att jag skall vilja börja är att rättssäkerheten i utbildningen är
hög och att praktikhandledare är ämnesbehöriga på den nivå där
de handleder mig. Det är även viktigt att Lärarutbildningens
personal har en positiv inställning till naturvetare och tekniker.
Kan ni garantera att så är fallet?

Jag vill även att du besvarar mina frågor eller hänvisar till
någon som kan. Det är ju du som skrivit dokumentet som jag
har frågor om, så du borde vara bäst lämpad att besvara dem.

Goran Levin wrote:
> Hej!
> Jag har mottagit ditt e-brev. Eftersom jag förstår att du
> befinner dig i en tvist ang dina studier sänder jag ditt brev
> vidare till högskolans jurist.
> Jag kan bara kort kommentera att dokumentet Bedömning.... hänför
> sig till det nya lärarutbildningsprogram som startade ht 2001.
>
> Med vänlig hälsning
> Göran Levin
>
> Mikael Bonnier wrote:
>>Hej Göran,
>>jag har hört att du skall svara på frågor i
>>ett ärende som berör mig. Jag har sett att du
>>utformat dokumentet Bedomningvftbeslht02.pdf.
>>Jag är inte säker på att jag rätt uppfattat
>>hur ämnesstudierna går till, menar du att en
>>kurs är oavslutad i flera terminer och att betyget
>>i ämnet påverkas av VFT. Jag föredrar separata
>>kurser ej längre en termin. Delvis av
>>rättssäkerhetsskäl, men också för att man
>>smidigt skall kunna växla mellan studier
>>och arbete och även kunna byta lärosäte om
>>man behöver flytta.
>>
>>Sedan undrar jag vad avrådan innebär. Är det
>>att lärarhögskolan bara tipsar en student om
>>att satsa på ett annat yrke, eller innebär
>>det att man tvingar en student att sluta.
>>Självklart kan man inte ha en lärarkandidat
>>som är farlig eller skadlig för eleverna,
>>men även då måste det bevisas att så är
>>fallet. Det finns åtminstone ett fall då
>>ett avskiljande inte gått till på ett helt
>>korrekt sätt enligt JO och Kammarrätten i
>>Göterborg: mitt!
>>
>>Jag anser att det är mycket viktigt med en
>>hög rättssäkerhet för studenterna. Investerar
>>man månader av sitt liv eller tar studielån ska
>>man inte kunna bli godtyckligt underkänd. En smidig
>>lösning är att använda bandspelare för att spela in
>>alla handledningssamtal och vissa lektioner man kan
>>även använda video och digitalkamera för att
>>dokumentera vissa lektioner. Särskilt noga med
>>dokumentation borde man vara om man avser att
>>underkänna någon. Vad anser du om mitt förslag
>>att spela in alla handledningssamtal på band?
>>Det hade hjälpt i mitt fall.

Vänliga hälsningar,
// Mikael Bonnier
----
// Webb: http://www.df.lth.se/~mikaelb/
// E-post: mikaelb@df.lth.se
// ICQ # 114635318
// Mob/SMS: 0701-40 76 89
// Tel/Fax: 046-32 32 08