From: Mikael Bonnier[SMTP:mikaelb@df.lth.se] Sent: Friday, October 08, 1999 14:31 To: 'Mikael Bonnier' Subject: Filmvetenskaplig analogi Till lärarlaget, kursare och kompisar: Hej, Om filmvetenskap, se näst sista stycket nedan. Jag har ju gått LAN-PPU-utbildningen sen i våras, men nu verkar det vara slut för min del. Jag har haft problem med min praktikanvarige handledare och hennes absurda krav och otrevliga beteende mot mig. Nu har jag varit på ett möte på RUC (6/10) med Bengt-Göran Paradis (BGP), Rolf Åberg (RÅ), Sven-Göran Ohlsson (SGO) och två studentkårsrepresentanter. Redan innan mötet hade BGP beslutat att stoppa min fortsatta utbildning grundat på ett brev han fått från Rolf Åberg och utan att höra med mig. RÅ har i sin tur samlat in information från de källor som bekräftar de förutfattade meningar han fått från handledaren och från dessa endast de informationsbitar stärker hans hypotes. Jag vill inte bli ovän med RÅ men man måste kunna få kritisera etablissemanget utan att bli orättvist behandlad. RÅ säger att handledarna är anställda av Lärarhögskolan och han har fullt förtroende för dessa, egentligen betalas pengarna till kommunen och handledarna utses av rektorn på ett ganska godtyckligt sätt. Jag tycker det har gått för mycket prestige i det här och folk borde börja inse att jag egentligen är en hygglig prick som undervisar i matte och fysik på ett roligt sätt. Jag har varit godkänd på alla moment i utbildningen hittills (t ex förra praktiken, alla litt.sem. och inlämningsuppgifter) och senaste gången var vid metodiklektorns besök, sen efteråt blev jag icke godkänd retroaktivt. Så får det inte gå till. Så här skriver Rolf Åberg: "Nedan följer en kort sammanfattning vilka brister som har poängterats från vår personal vid besök och samtal på praktikskolorna samt iakttagelser gjorda inne på lärarutbildningen. - Mikaels förmåga till öppenhet för att etablera kontakt med eleverna och föra en dialog med dem saknas - bristande engagemang och intresse för eleverna och deras villkor och behov - bristande förmåga till samarbete med skolans personal och en öppenhet för att upprätta en dialog - bristande förmåga att se vilka krav som ställs på lärarkompetens och beredd att relatera dessa till sin blivande lärarprofession. [...] Med dessa synpunkter vill vi rekommendera Af-utbildning att avråda Mikael från fortsatta studier inom läraryrket den närmsta tiden." Anklagelserna är absurda speciellt med tanke på att jag redan jobbat som lärare i ett och ett halvt år. Det står praktikskolorna men egentligen handlar det bara om den sista. Jag har haft mycket god kontakt med eleverna och de har både muntligen och skriftligen visat att de tycker att jag "är jättebra som lärarkandidat." Jag tänker dock inte dra in vittnesmål från eleverna och övrig personal på skolan eftersom de skall leva med min praktikansvarige handledares regim i framtiden. Bara för att min strategi för att lära känna människor skiljer sig från min handledares så innebär det inte att den är dålig. Det här med brister i dialog handlar inte om dialoger med enskilda elever utan med hela klassen samtidigt. Jag har inte blivit tränad i detta och har inga förebilder - detta skulle ganska lätt kunnat åtgärdas med lite individuell träning på Lärarhögskolan. Ingen i lärarlaget har underrättat mig om att jag skulle ha så stora brister att jag var på väg att inte bli godkänd, i så fall borde en individuell handlingsplan upprättats. Det handlar väl om utbildning och inte selektion. Speciellt var att både allmänmetodikern (SGO) respektive ämnesmetodikern besökte mig tredje dagen jag undervisade klasserna, dvs innan jag lärt känna eleverna. Min första handledares rapport är baserad på en veckas undervisning och skrevs tre veckor senare i Kosovo, troligen under påverkan från den praktikansvarige handledaren. Det finns många andra argument som jag redan framfört i olika skrivelser till Lärarhögskolan. Min handledare har i ett brev till Lärarhögskolan framfört en lögn om att jag inte skulle ha ingripit för stoppa ett slagsmål i klassrummet (femte lektionen i klassen, handledaren var inte närvarande). Jag stoppade det och det var förövrigt första gången i mitt liv - sådant får man inte lära sig på Lärarhögskolan. Sen efter lektionen hämtade jag klassföreståndaren eftersom han kände eleverna bäst. Han sade att jag hade hanterat situationen så bra som man kunde göra. På min nästa lektion höll jag ett tal till klassen och efter det kunde jag t o m lämna klassrummet utan att problem uppstod. Jag löste senare upp ytterligare två bråk - dessa var på raster. Jag tycker att jag bara skulle behöva göra om slutpraktiken. Jag har jobbat som lärare före den här utbildningen och jag kommer att arbeta som lärare efter. Det enda resultat som uppnås är att jag får ett hårdare liv med vikariat och kanske inte kan göra den nytta jag skulle kunna göra. Med en lärarutbildning kan jag få fast jobb och kan vidareutbilda mig inom dramapedagogik och ämnesmetodik på kvällskurser så att jag så småningom uppnår mästerskap inom läraryrket, dessa kurser kan jag inte söka utan. Jag har också ett halvlönsamt företag kallat Orbin som jag inte kan driva om jag inte har något sätt att försörja mig utan att komma i konflikt med konkurrensklausuler. Det är väl inget fel om en lärare har ena foten i näringslivet? Annars känner jag mig sugen på att utöva mina nuvarande lärarkunskaper. Jag skulle jämföra min situation på Gunnesboskolan med filmerna Amadeus och Gökboet. Jag skulle då jämföras med Mozart och min handledare med Salieri enligt filmen Amadeus. När det gäller Gökboet-liknelsen skulle jag vara McMurphy (spelad av Jack Nicholson) och min handledare skulle vara översköterskan. Men eftersom jag undkom någerlunda helskinnad skulle jag snarare vara Indianen och barnen (eleverna) skulle vara McMurphy. Därmed sätter jag punkt i den här debatten, men ni får gärna höra av er med frågor och såväl positiv som negativ kritik. Gången är nu att jag kommer att överklaga, så om någon har något positivt att säga kanske ni kan övertala Rolf Åberg att skicka ett nytt brev till LAN där han medger att nya fakta kommit fram. Ganska många har tyvärr saknat civilkurage hittills och därmed har handledarens utsaga fått gälla. Jag hoppas att vi alla kan vara vänner i framtiden. Jag kanske hälsar på er på utbildningen någon dag. Annars om ni vill veta vad jag gör i framtiden kan ni titta på min CV på min webbplats. Appropos CV jag lär få 0 poäng pga av kursplanen, där inga kurser är avslutade förrän sista veckan. Vänliga hälsningar, // Mikael mikaelb@df.lth.se http://www.df.lth.se/~mikaelb/index-sve.html // Tel/Fax: 046-323208