From: 	Mikael Bonnier[SMTP:mikaelb@df.lth.se]
Sent: 	Sunday, June 11, 2000 12:14
To: 	'annika.svensborn@lut.mah.se'
Subject: 	Fler nerd-pedagoger

Hej Annika,

Jag frågade:
Kan ni bekräfta att Bengt-Göran Paradis meddelade att han
beslutat att utbildningen skulle avbrytas utan att först höra
vad jag hade att säga, och att han senare bara upprepade detta?

Ditt svar:
> Hur länsarbetsnämnden precis sa att du inte kunde få fortsätta på
> utbildningen kommer jag inte ihåg, men anledningen var att de inte kunde
> garantera att du skulle bli "färdig" lärare inom utsatt tid (40 veckor).

Jag tycker ni borde bandat mötet.

Jag frågade:
Kan ni bekräfta att Sven-Göran Ohlsson förnekade all kännedom
om ett brev (inte handledarrapporten), nämligen brevet från
Marianne Rönnbom daterat 1999-09-19?

Ditt svar:
> Det brevet som du skriver om kom de inte ihåg om det hade förkommit
> eller inte.

I vilket fall ljög (alt. minnesförlust) SGO eftersom det är omöjligt att glömma detta brev,
särskilt som han hade skrivit om det i ett dokument. Brevet var ju anledningen
till att SGO kom ut till min skola en andra gång för att träffa mig och min handledare. 
(Första gången godkände han min undervisning.) Vad som är lika illa är att SGO 
hade skrivit ett brev till BGP innan mötet som jag inte fick se. Jag fick det när jag begärde 
samtliga papper i mitt ärende från AMS efter mitt avslagna överklagande några månader
senare. 

Upprepan av fråga:
Kan ni också bekräfta att Rolf Åberg sa att jag var godkänd
på första praktikperioden?

>Sen är examinator suverän i sin bedömning och den ligger fast, vad man
>kan göra är att överklaga förfaringssättet, men bedömningen ligger fast.

Vem var examinator? Ann-Christin Isacsson? Hur kan man underkänna
någon på praktiken innan denna är avslutad? Ska man inte meddela studenten
att denna är underkänd och motivera varför? OBS! Jag skulle vilja veta hur man
går till väga då man överklagar förfaringssättet.

I vår kursplan stod det att vi hade rätt till omprov. Dessutom finns ett kontrakt mellan
LAN och MAH som ger studenterna ytterligare rättigheter till t ex individuell undervisning, 
men detta har de struntat i. Dessutom så står det ingenstans att man skall bli avstängd 
för att man inte skulle klara utbildningen i tid. Det står inte heller att MAH skall kontakta 
LAN angående detta. Dessutom har jag hört att andra LAN-studenter avbrutit praktiken på 
egen hand men ändå fått fortsätta utbildningen. Detta var en arbetsmarknadsutbildning,
jag hade säkert varit mer attraktiv på arbetsmarknaden om jag fått ut poäng på alla
delkurser utom slutpraktiken. Utbildningen var redan betald och man kan knappast påstå
att jag störde undervisningen på något sätt. Påståendena om att jag skulle visat mig
socialt inkompetent på de tidigare 70% av 40 p kursen är påhittade i efterhand. Jag var 
ju godkänd på alla moment, för övrigt har jag 6 års arbetslivserfarenhet
och 191 akademiska poäng. Pga schemaändring var ingen delkurs helt avslutad då min 
utbildning avbröts.

Visserligen kan jag inte kräva att pedagogkåren hjälper mig mer, förutom överklagande
av examinationsförfarande. Men det är samma högskola och samma lärare och om 
de spelar dubbelspel med bl a hemlighållande av brev i ett fall så kan det säkert drabba era 
studenter i ett annat. Det finns nu möjlighet att sätta dit viss personal på MAH/LUT för tjänstefel 
och jag tycker inte man skall försumma en sådan chans. Särskilt eftersom de dessutom är lata 
(0 feedback) och inkompetenta lärarutbildare. Det finns säkert gott om kompetent folk som 
bara väntar på att deras tjänster skall bli lediga. Så jag vill att ni hjälper mig 
så mycket ni kan. Kanske finns det någon juridiskt kunnig i pedagogkåren?

Angående min handledare så hade hon bara godkänt kvinnliga 1-7 lärare.
(Jag skulle bli 4-9 lärare i matte och fysik.) På vår kurs var det endast 
2 av 6 manliga naturvetare som blev godkända. Och av de två var den ena 
halvhumanist med filosofi som andra ämne. Jag tror nog man kan påstå
att MAH/LUT är teknik och naturvetarfientlig t o m bland de lärarutbildare 
som själva kallar sig naturvetare. Antalet nerdar bland eleverna ökar och 
då borde det väl åtminstone finnas några sådana i lärarkåren också.

Vänliga hälsningar,
// Mikael  mikaelb@df.lth.se  http://www.df.lth.se/~mikaelb/