...the cover-up proves the crime. And in each case examined, the perpetrators and their accomplices have altered history by concealing crucial evidence. This book is an attempt to return that evidence to the historical record. - Alex Constantine in The Covert War Against Rock.

Vägen till resning

Denna del av min lärarutbildningswebbplats handlar om hur jag blev avskiljd från kursen Praktisk Pedagogisk Utbildning (PPU) hösten 1999. Utbildningen hölls på Lärarutbildningen, Malmö högskola (även kallad Lärarhögskolan), men bekostades av Arbetsförmedlingen. Kursen ledde till lärarexamen för de som blev godkända. Jag hade gått 28 veckor av 40 (70 %) då jag blev avskiljd från utbildningen. Hösten 2002 blev jag beviljad resning av kammarrätten p g a att jag inte fått möjlighet att ta del av alla dokument i ärendet, och därmed inte kunnat försvara mig.

Det har stått om mitt fall i tidningarna Söndagsavisen (Ullman, 2001-07-22; 2001-08-05), Mahskara (Moraeus, 2002-02 nr 11, s 28) och Sydsvenskan (Ekström, 2002-09-12) - samtliga journalister har intervjuat mig och oftast även andra.

I breven från vissa lärarutbildare och lärare förekommer många elakheter och försåtliga insinuationer. Jag har ännu inte lagt upp försvar mot allt, men det finns, jag lovar. När jag ringer upp dem för att fråga saker så slänger de antingen på luren mitt i min fråga eller också så hänvisar de till högre oanträffbara chefer. Cheferna kan i vilket fall knappast svara på mina frågor om utelämnade fakta eller vad som är verklighetsbakgrunden till vissa generella påståenden i deras texter. Om någon vägrar att svara på en fråga så borde frågeställarens svar gälla som sanningen.

Min pedagogik är och var genomtänkt och politiskt korrekt, dock är eleverna oftast tvungna att att lösa en uppgift individuellt, men de får gärna diskutera lösningarna med varandra. Anledningen till denna modell är att jag vill försäkra mig om att varje elev verkligen får de kunskaper som kursen syftar till. Jag har undervisat i multimedia och då haft mer av grupparbete, men även då fanns vissa individuella uppgifter.

PDF-filerna öppnas i ett eget fönster, och du sparar tid om du låter det vara öppet hela tiden. Förutom dessa dokument så finns det bandinspelningar - jag skulle kunna lägga ut dessa som MP3-filer. Det är dock ett stort arbete och jag har mycket annat jag måste göra - söka jobb t ex. Det finns även mycket positiva intyg från elever, föräldrar, studenter och kursare, men dessa kommer jag dock inte att lägga upp utan tillstånd. Jag vill spela upp utdrag ur banden och visa intyg, elevarbeten m m under resningsförhandlingarna. För att få en korrekt bild av detta fall är det nödvändigt att man tar del av allt material.

 

Avtal, Offert, Kursplan

avtal-1m.pdf avtal-2m.pdf (1999-03-25, 1999-03-31)

Enligt avtalet: "Säljaren skall i samråd med Lan/Af upprätta individuellt anpassad utbildningsplan för varje deltagare. Varje deltagares förutsättningar, kunskaper och erfarenheter skall beaktas."

offert-2m.pdf (1999-02-03)

Enligt offerten som gäller enligt avtalet: "Möjlighet till individuell uppläggning av utbildningen: Där så krävs upprättas en individuell studieplan."

Eftersom min praktik avbröts borde en individuell studieplan upprättats. I stället avskiljdes jag två veckor senare.

kursplan-7m.pdf (1999-03-29)

Enligt kursplanen som gäller enligt avtalet: "Formerna för bedömning och examination skall vara tydliga, varierande och i överensstämmelse med kursens uppläggning och arbetssätt. [...] Student som inte godkänns vid prövning har rätt till omprov. [...] Vid prövning i praktik har studenten rätt till endast ett omprov."

Jag har inte fått veta att jag har blivit underkänd vid någon examination och ej heller vilken, trots att jag har begärt denna information vid flera tillfällen. Jag har heller inte blivit beviljad något omprov eller en ny praktikplats.

Problemet är att Länsarbetsnämnden i Skåne hittills inte hävdat min rätt som student gentemot Malmö högskola. Jag tycker dock att säljaren borde vara skyldig att följa ett ingånget avtal gällande en students rätt även om köparen inte insisterar på detta. Det borde räcka att jag som student insisterar på att avtalet skall följas.

 

Handledarrapport, 1:a praktiken

an1m.pdf (1999-05-12)

Efter 1:a praktiken begärde jag hos kursledaren mer träning i att uppträda inför publik, men fick ej någon sådan. Från Lärarhögskolan besökte Bereket Yebio som är doktor i pedagogik. Efter praktikbesöket åkte jag med Bereket till Lärarhögskolan, eftersom jag skulle gå på en kurs på Medioteket i informationssökning. Diskussionen med Bereket i bilen var positiv. Det är ändå märkligt att Bereket skall fungera som examinator för matematik- och fysiklärare, eftersom hans kunskaper enligt min bedömning i dessa ämnen t o m är lägre än grundskoleelevernas.

Tyvärr hade hon som skulle hålla informationssökningskursen akut tagits in på sjukhus eftersom hon satt en äppelbit i luftstrupen. Senare gick jag dock hennes kurs, som var mycket givande.

 

Studenternas kritik mot kursen innan slutpraktiken

raa1-1m.pdf raa1-2m.pdf (1999-08-03)

Mitt klagomål (1999-10-29)

baap1.pdf (2000-03-13, notera svarstiden)

Ingen kritik förekom enligt Bernt Åke Petersson, Länsarbetsnämnden i Skåne.

 

Inga grundskollärarkandidater var på samma skola

sgo1m.pdf (ca 1999-08-12)

Det har påståtts att jag skulle blivit placerad på en egen skola p g a att jag skulle vara socialt inkompetent - detta måste i så fall gälla de övriga också.

 

Gunnesbonytt

gbn1m.pdf (1999-09-10)

Exempel på initiativ och samarbete, annars skulle inte nyheten om Aritm finnas. Bara det att på egen hand utveckla pedagogiska datorprogram är ett initiativ som heter duga, tycker jag.

 

Marianne Rönnboms brev

mr1-1m.pdf mr1-2m.pdf mr1-3m.pdf mr1-4m.pdf mr1-5m.pdf mr1-6m.pdf (1999-09-19)

Detta brev fick jag kopia av först efter det att jag fått utbildningen formellt återkallad. Jag fick läsa det efter det att jag fått avbryta slutpraktiken på Gunnesboskolan. Dels blev jag hindrad att skriva av brevet, dels var jag övervakad på ett störande sätt av Marianne och en annan lärare på skolan, Mona Dahlin. Jag fick inte kopiera brevet. Jag begärde skriftligt en kopia av brevet vid första mötet på Lärarhögskolan, vid andra mötet förnekade Sven-Göran Ohlsson all kännedom om brevet, ända tills jag hittade nedanstående samtalsprotokoll. Eftersom jag var upprörd över den rättsvidriga behandlingen som jag blivit utsatt för, när jag läste brevet, kunde jag inte komma ihåg alla detaljer från det. Hade jag gjort det hade jag kunnat begära rapporter från andra lärare som motsäger Marianne Rönnboms påståenden. Det är svårt att göra idag eftersom många har glömt bort händelserna. Dessutom är jag av rektorn förbjuden att gå runt på skolan och intervjua lärare.

 

Samtalsprotokoll (ej ifyllt)

sgo2m.pdf (1999-09-22)

Visar att Sven-Göran Ohlsson kände till Marianne Rönnboms brev, senare har han "glömt bort" det. Mona Dahlin hade skrivit ett brev som Marianne Rönnbom läste upp under mötet. Jag var fullständigt oförberedd på de grova påhoppen och kommer tyvärr inte ihåg något av innehållet. Jag förvägrades en kopia av detta brev och kan därför inte försvara mig mot innehållet, dock har det nog påverkat Sven-Görans beslut. Här har vi alltså ett skriftligt dokument som tillförts ärendet av någon utomstående och som jag fortfarande inte fått ta del av - detta strider mot förvaltningslagen.

Både Malmö högskola och Gunnesboskolan påstår att Mona Dahlins brev inte finns, se pogdkr1.pdf (2003-04-25), gj1.html (2003-03-19), pornus1-1m.pdf pornus1-2m.pdf (2003-07-17).

En händelse som inte har tagits upp i något dokument var att jag på måndagseftermiddagen 1999-09-20 vikarierade för Marianne Rönnbom (utan betalning) då hon skulle vara på ett möte i grannklassrummet. Jag skulle då hålla lektion med bägge klasserna, dock skulle inte alla eleverna närvara, men jag visste inte vilka som skulle vara där, så läget var lite oklart i början av lektionen och elever gick ut och in i klassrummet. Det hördes då och då knäppningar ungefär som när man klämmer sönder plastblåsor på förpackningsmateriel. Efter lite letande upptäckte jag att det var två elever som kastade en ny sorts små smällare, vilka exploderade när de träffade något. Jag fick dem att lämna salen och allt verkade vara frid och fröjd och eleverna jobbade med sina uppgifter och jag gick runt och hjälpte till. Dagen efter sa Marianne att någon förälder hade ringt henne och sagt att hennes barn hade fått hörselskador på min lektion. Jag tycker jag gjorde allt man kan begära - det är snarare de som säljer smällare till barn som borde anklagas. Jag hade ändå inte kunnat stoppa det snabbare än jag gjorde. Det är klart, hade jag vetat att det fanns sådana smällare på marknaden hade jag kunnat ryta till vid första knäppningen, men nu visste jag inte det.

Möjligen är det denna händelse som Marianne Rönnbom syftar på när hon skriver att jag saknar handlingsberedskap. Detta exempel visar hur viktigt det är att inte diskutera saker i abstrakta termer utan tala om vad man syftar på, annars kan jag inte tillbakavisa anklagelserna. Nu har det gått så lång tid att rapportskrivarna har glömt bort vilka, om några, verkliga händelser som ligger bakom generella utsagor.

 

Min kritik av Marianne Rönnbom

Praktik slut i förtid (1999-09-22, Öppnas i eget fönster, vänta... Stäng ej fönstret, ty det återanvänds.)

Jag skrev brevet samma kväll som jag tvingades avbryta praktiken.

Detta fönster visar också alla brev jag skickade under kursen och som har något med pedagogik att göra. Det visar att jag inte hade några onormala problem under kursen och ger en inblick i min seriösa lärargärning. Det visar också att Marianne Rönnboms och Ann-Christin Isacssons påståenden om att jag inte skulle lämna in lektionsplaneringar är falska. Även visas att min brevväxling med kursare, lärarutbildare och handledare var vänskaplig ända tills jag fick reda på att Marianne Rönnbom skrivit ett brev med falska anklagelser.

 

Marianne Rönnbom skickar in rapporter från andra lärare i samma arbetsenhet

mr3m.pdf (1999-09-30) rt1m.pdf (1999-09-28) bl1m.pdf (1999-09-30)

Rapporter från Robert Tuvesson (Tuveson) och Britt Linderoth. Dessa lärare hade jag inte så mycket kontakt med. Jag hade tidigare inga negativa erfarenheter av dessa, utan hade snarare berömt deras pedagogiska initiativ gällande grammatikundervisning respektive bandinspelning av konversationer, men det framgår av rapporterna att de tydligen inte uppskattade mig. De påstår bl a att jag inte hälsade; jag kommer tydligt ihåg att jag hälsade glatt på Robert när jag mötte honom i korridoren en gång men han hälsade inte tillbaka. Jag hälsade på personalen i arbetsenheten när jag kom dit på morgonen, men inte extremt högljutt eftersom jag inte ville störa dem - de satt försjunkna i böcker och ingen tittade upp när jag kom in.

Det fanns fyra andra lärare som jag haft mycket mer samarbete med och t ex auskulterat hos, men ingen av dessa har skrivit någon negativ rapport. Man kan förmoda att Marianne Rönnbom begärt in negativa rapporter från samtliga lärare men att dessa vägrat, eller skrivit positiva rapporter som rensats bort. Dessa två rapporter fick jag kännedom om först två år efter det att jag fått min utbildning återkallad. Hade jag känt till dessa rapporter så skulle jag begärt in positiva rapporter från de lärare på Gunnesboskolan som jag upplevde som sympatiska - en hel del. Det har nu gått så många år att detta nästan är omöjligt att göra idag, bl a eftersom flera viktiga personer har avflyttat. Slutsatsen är att eftersom jag inte kan försvara mig på ett rättvist sätt, så måste jag få fortsätta utbildningen. Om de då upptäcker att jag inte klarar den, så är det OK att stoppa mig.

Kritik av Robert Tuvessons och Britt Linderoths rapporter finns i JO-anmälan 4 (Bilaga 1).

Varken Robert Tuvesson och Britt Linderoth jobbar i dag på Gunnesboskolan. Robert jobbade där endast ett år (HT99 - VT00) och har flyttat till norra Skåne men jobbar ej som kommunanställd lärare där. Britt jobbar på Palettskolan i Lund.

 

Sven Assarssons handledarrapport

sa1m.pdf (1999-09-23)

Jag fick en kopia via fax tre veckor efter det att han slutat som min handledare och åkt till Kosovo som soldat. Notera att här finns ingen kritik av min sociala kompetens, något som Marianne Rönnbom påstår. Jag fick denna rapport kvällen innan det andra mötet på Lärarhögskolan. Handledarrapporten skall läsas och undertecknas av den studerande innan den skickas in, denna regel har Sven Assarsson ej följt. Jag påminde honom flera gånger att han skulle fylla i handledarrapporten innan han skulle sluta. Sven Assarsson är 1-7 lärare i matematik och NO och således ej behörig att handleda mig i matematik och fysik i årskurs 8 och 9.

Kritik av Sven Assarssons rapport: Handledarrapport.

Sven Assarsson bor idag i Eslöv, men jobbar fortfarande på Gunnesboskolan. Han hade år 2000 en lön på 20000 kr/månad, trots att han är obehörig på den nivå där han undervisar. Vilken behörig 4-9 lärare som helst skulle kunna gå in och göra anspråk på hans tjänst. Detta kan vara ett motiv till att han ville hindra mig att bli behörig lärare, speciellt eftersom Gunnesboskolan ligger i närheten av där jag bor.

Jag fick ett e-brev från Sven Assarsson (2003-08-14) där han påstår att han aldrig skickat in handledarrapporten till Lärarutbildningen: Svar till S A.

 

Handledarrapport från Marianne Rönnbom

mr2-1m.pdf mr2-2m.pdf (innan 1999-10-05)

Blankett som ej gäller för vår kurs, dessutom har hon fyllt i rutan där jag skulle skriva mina kommentarer. Handledarrapporten skall läsas och undertecknas av den studerande innan den skickas in, denna regel har Marianne Rönnbom ej följt. Jag fick rapporten på eftermiddagen dagen innan jag avskiljdes från utbildningen.

Marianne Rönnbom är folkskollärare och uppfyllde 1999 ej kraven på en matematik- och fysiklärare. Hon var således ej behörig att handleda mig. Nu jobbar hon på Malmö högskola och undervisar i matematik, trots att hon enligt mina observationer hade allvarliga brister i sina matematikunskaper och t ex inte kände till sinusfunktionen 1999.

Kritik av Marianne Rönnboms rapport: Handledningen jag blivit utsatt för.

Mer kritik: Bråket och Specialpedagogerna. Dessa brev faxades till Gunnesboskolan och jag fick faxkvitto. En av mottagarna påstår dock att han inte kunde komma ihåg om han fått brevet. Den andra har jag inte fått tag i.

 

Ann-Christin Isacsson rapporterar till Sven-Göran Ohlsson

aci1m.pdf (innan 1999-10-06, datum bortredigerat)

Denna rapport fick jag 2 år för sent. Påståendena här strider mot vad Ann-Christin Isacsson sagt i telefon till mig tidigare. Dock påstår hon inte att situationen i undervisningen skulle vara ohållbar, något som Sven-Göran Ohlsson påstår i sin sammanfattning att hon signalerat. Ann-Christin Isacsson är inte 4-9 lärare i fysik, utan bara 1-7, ej heller har hon någon lic- eller dr-examen i något ämne, och hon borde därför inte kallas metodiklektor av Sven-Göran Ohlsson, Kerstin Gamelius och Staffan Hållö. Hon är således ej behörig att vara rådgivande för att avskilja mig från utbildningen.

Min kritik av Ann-Christin Isacsson: Ann-Christin Isacssons muntliga rapport. Jag visste vid det tillfället inte att Ann-Christin Isacsson hade lämnat en skriftlig rapport. Denna kritik bevisar även att jag samarbetade med slöjdläraren, hur skulle jag annars fått tag i verktygen? Det framgår även att Ann-Christin Isacsson gav en hel del kritik vid hennes praktikbesök, men den kan knappast betecknas som allvarlig. Av mina brev till Marianne Rönnbom framgår att hon fick lektionsplaneringar i tid: 1, 2, 3, 4, 5. Redan efter den 2:e dagen i hennes klasser hade hon fått planeringen, dvs en vecka innan jag började undervisa i hennes klasser.

 

Sven-Göran Ohlssons sammanfattning

sgo3m.pdf (innan 1999-10-06)

Jag fick denna rapport först den 1 december 1999, dvs långt efter Arbetsförmedlingens återkallningsbeslut och strax efter det att AMS avslagit mitt överklagande. Sven-Göran Ohlsson nämner inte att jag var godkänd vid hans besök 1999-08-30, men det finns ett vittne till detta: läraren som skulle vikariera för Sven Assarsson. Jag har träffat honom efteråt på stationen och han kom ihåg detta då. Tyvärr har jag inte fått tag i honom nu, men jag vet var han är folkbokförd. Det är överhuvudtaget egendomligt att en svenska/SO-lärare som Sven-Göran Ohlsson skall examinera en matematik/fysik-lärare. Den lilla feedback som han gav var föga adekvat.

Jag har försökt kontakta Sven-Göran Ohlsson och andra lärare: Jag vill prata med mina f d lärare.

 

Rolf Åberg rekommenderar Arbetsförmedlingen att återkalla lärarutbildningen

raa2m.pdf (utkast)

raa3m.pdf (1999-10-06)

Rapporten (inte utkastet) fick jag vid mötet där min utbildning återkallades. Notera att Rolf Åberg erkänner i utkastet att jag var godkänd på första praktiken, något som de senare inte velat erkänna. Utkastet fick jag först två år senare. Det finns påståenden i utkastet om att det skulle finnas konflikter mellan mig och min kursare på första praktiken. Detta stämmer inte och det skulle han kunna intyga, men tyvärr har jag inte fått tag i honom. Han är numera folkbokförd i Söderhamn, men saknar telefon. Han saknade telefon även 1999 då han bodde i Dalby. Vad denna information skulle komma ifrån känner jag inte till. Vi var kursare på fysikum 1989 och utförde då framgångsrikt flera labbar tillsammans, på en lab blev vi dock oeniga om mätmetoden. Vi har senare träffats på stan och han berättade att han blev tvungen att göra om den labben. Vi var dock vänner under hela kursen och jag träffade honom även efteråt, innan han flyttade till Söderhamn. Han fick då ett arbete om Descartes av mig och en kursare på "Matematik för lärare". I Söderhamn jobbade han som gymnasielärare i en termin - vad han gör nu vet jag inte.

Rolf Åberg delade ut en falsk kursplan: JO-anmälan 2.

Min kritik av Rolf Åbergs rapport: Filmvetenskaplig analogi.

Frågor till pedagogkåren om mötet: Fler nerd-pedagoger (några klara svar fick jag aldrig).

Det är överhuvudtaget egendomligt att en målarmästare som Rolf Åberg med endast fem akademiska poäng (dessa i färglära) har rätt att i praktiken avskilja någon från en lärarutbildning. Bara det faktum att han är anställd på lärarutbildningen är en egendomlighet som övergår mitt förstånd. De som brukar sköta avstängningar är normalt doktorer i pedagogik.

 

Bengt-Göran Paradis' beslut att återkalla utbildningen

bgp1m.pdf (1999-10-07)

Bengt-Göran Paradis viftade med ett återkallningsbeslut redan på mötet dagen innan. Bengt-Göran Paradis är utbildad till och har jobbat som förskollärare och var då även sektionsordförande i Lärarförbundet. Han har studerat juridik, statskunskap, personaladministration: sammanlagt 80 poäng och hade VG på samtliga kurser. Han borde därför ha en hög etik och borde klara av att följa lagar. Men det kan han inte - han har förbrutit sig mot de mänskliga rättigheterna och har blivit kritiserad av JO för detta (se nedan). Det måste finnas ett brottsligt uppsåt bakom hans handlingar, eftersom han knappast kan hävda okunskap. Han har dock varit anställd som mentalskötare på det ökända och numera nedlagda Vipeholm och hade låga betyg i matematik och naturkunskap - en vanlig bakgrund hos maktmissbrukarna i detta ärende.

 

Kerstin Gamelius' svar på min begäran om att upphäva rekommendationen

kg1m.pdf (1999-10-29)

 

AMS avslår mitt överklagande

mhas1m.pdf (1999-11-02)

Det var genom att ringa till AMS som jag fick reda på att Sven-Göran Ohlsson skickat in ett brev. Detta var dock känt av Bengt-Göran Paradis redan innan han fattade sitt beslut. Rolf Åberg hade också tillfört information muntligt i ärendet. Inga av dessa uppgifter fick jag någon möjlighet att bemöta. Vad Rolf Åberg sagt till AMS vet jag fortfarande inte, och kan därför inte heller idag bemöta detta.

Mitt brev till Bengt-Göran Paradis i samband avslaget: Överklagande.

 

Urban Åström svarar på min begäran om intyg

uaa1m.pdf (2000-03-24)

Begäran om hjälp från Arbetsförmedlingen: FW: Intyg pa litteraturseminarier.

Min ineffektive och JO-anmälde arbetsförmedlare Jack Nilsson jobbar nu på Arbetsförmedlingen Malmö högskola.

 

Antagen till reguljära grundskollärarutbildningen

aci2m.pdf (2001-06-18)

Visar att Ann-Christin Isacsson inte tyckte att jag var direkt olämplig som lärare, ty man har i så fall rätt att neka tillträde till utbildningen. Dock kunde jag inte börja utbildningen p g a att jag skulle behöva låna pengar som ändå inte skulle räcka till hyran. I stället har jag hankat mig fram på vikariat.

 

JO:s kritik av Arbetsförmedlingen och AMS

JO-anmälan 1

JO:s beslut: jo1-1m.pdf jo1-2m.pdf jo1-3m.pdf jo1-4m.pdf (2002-01-04)

Jag har gjort en polisanmälan mot den ansvarige på Arbetsförmedlingen, Bengt-Göran Paradis, och de ansvariga på AMS, Annlis Sedvall och Mikael Halápi. Tyvärr har både åklagarna och överåklagarna lagt ned utredningarna. De kan dock komma att återupptas. Jag har även anmält ärendet till JK, men ännu ej fått något svar.

 

Kerstin Gamelius' försvar

kg2-1m.pdf kg2-2m.pdf (2001-04-22)

Se mina kommentarer antecknade på brevet.

 

MAH utlämnar vissa handlingar

kg3m.pdf (2001-08-23)

Vissa saknas nu på MAH: Rapporten från 1:a praktiken, Marianne Rönnboms brev och Sven Assarssons rapport.

 

Överklagbart beslut från MAH

pog1-1m.pdf pog1-2m.pdf (2002-04-08)

 

JO:s kritik av Kerstin Gamelius vid Lärarhögskolan

JO-anmälan 4 JO-anmälan 5

JO:s beslut: jo2-1m.pdf jo2-2m.pdf jo2-3m.pdf (2002-05-02)

MAH erkänner att handlingar försvunnit: hj1m.pdf (2002-09-24)

Jag har gjort en polisanmälan mot Kerstin Gamelius och Rolf Åberg på Lärarhögskolan. Tyvärr lade åklagaren ned utredningen. Överåklagaren har ännu inte prövat ärendet.

 

Resning beviljad av Kammarrätten i Göteborg

Resningsansökan

krgbg2-1m.pdf krgbg2-2m.pdf (2002-09-03)

 

Daganteckningar för arbetssökande

dfa1-1m.pdf dfa1-2m.pdf dfa1-3m.pdf dfa1-4m.pdf (2000-11-24)

Anteckningarna (1999-01-04 -1999-11-08) visar att det inte rapporterats några problem under utbildningen. Påståendet om att en stor del av utbildningen skulle vara icke godkänd stämmer inte - jag hade varit på Gunnesboskolan i fem veckor då jag tvingades avbryta slutpraktiken. Så sent som den 30/8, tre veckor innan jag skulle tvingas avbryta, var jag godkänd av Sven-Göran Ohlsson på praktikbesök. Det bästa hade varit om Sven-Göran Ohlsson gjort som han sade vid avbrytandet: dvs omedelbart skaffat mig en ny praktikplats. Näst bäst hade varit om jag hade fått avsluta teorin och sedan göra om slutpraktiken på en annan skola. Det är normalt att arbetsmarknadsutbildningar förlängs. Varför kasta en investering på 28 veckor i sjön? Även om jag inte skulle klarat slutpraktiken så hade jag då haft 22 akademiska poäng och lättare kunnat få ett jobb eller återuppta lärarutbildningen som reguljär student. Utbildningen var redan betald och jag fick inget jobb förrän den hade slutat: i januari 2000, och då som 7-9 lärare i matematik, fysik, kemi och biologi på min första praktikskola (!).

Resultatet av den fördjupade yrkesvägledningen var att pedagogiska yrken var högt rankade, men även yrket förlagsredaktör. Tyvärr förde psykologen inte in de exakta testresultaten utan bara en tolkning av dem. Jag har begärt att de skall föra in de exakta resultaten, men jag har ännu inte fått något svar. Jag har senare fått veta att psykologen inte var legitimerad. Jag har dock själv de exakta resultaten.

 

Försäkringskasserapporter

fkassa.pdf

Visar att jag var 100 % närvarande under hela utbildningen. Om lärarutbildarna velat korrigera mig så hade de rikliga möjligheter till detta.

 

Arbetsförmedlingen avser att avskilja mig från utbildningen

sh1-1m.pdf sh1-2m.pdf (2002-10-07)

Det är långt ifrån alla dokument i ärendet som finns med här. De begår alltså exakt samma fel som de redan blivit kritiserade för av JO och som har lett till resningen. Dessutom får man intrycket att processen skall vara helt skriftlig och detta motsäger jag mig och anser att det strider mot artikel 10 i De mänskliga rättigheterna. Det är oklart exakt vad i de anförda rapporterna som skulle göra det nödvändigt att avskilja mig från utbildningen. Samtliga rapporter handlar om en mycket kort tidsperiod. Det finns visserligen påståenden om att det skulle vara problem tidigare under utbildningen, men dessa är samtliga falska, vilket bevisas av intyg från kursare och brevväxling under utbildningen. Ett inslag som jag finner motbjudande är att de bygger på de kopior som jag faxat till JO och inte deras egna original: det är som ville de hänga folk i deras egna rep. Om inte jag hade faxat in kopior till JO så hade de inte haft något att komma med.

Bevis för att Staffan Hållö är jävig: JO-anmälan 6. En annan anledning till jävighet är mitt skadeståndskrav för inkomstförluster på minst 6000 kr/månad sedan 2000-01-01 undantaget de sju månader jag har haft jobb. Jag har sagt att detta skadestånd inte borde betalas av de svenska skattebetalarna utan av dem som hindrat mig från att avsluta min lärarutbildning, d v s bl a Staffan Hållö. Ingen av de som hindrat mig från att avsluta min utbildning kan vara beslutsfattare i resningsärendet.

Staffan Hållö är förövrigt utbildad till mentalskötare och jobbade på det numera nedlagda Vipeholm. Han har totalt 20 akademiska poäng i nationalekonomi, arbetsmarknad och personaladministration. Hans lön från Länsarbetsnämnden i Skåne var 36500 kr/månad år 2000, men är troligen högre idag.

Jag har 230 akademiska poäng i avslutade kurser, högskoleexamen i matematik och betydligt större lärarerfarenhet än han: nu 2 år och 1 månad, då (1999) 1 år och 6 månader. Dessutom har jag jobbat som elmekaniker, tidningsbärare, trädgårdsarbetare, fastighetsskötare, programutvecklare och IT-konsult. Mitt senaste jobb var dock gymnasielärare. Men det är han som avser avskilja mig från en lärarutbildning - han har ingen doktorsexamen i pedagogik, och är således inte behörig att fatta detta beslut. Hans kunskaper i matematik och fysik är ringa. Detta gäller i stort sett samtliga beslutsfattare i detta ärende. Jag beklagar att många fått en för dem ineffektiv utbildning i matematik; jag ville som lärare dock ändra på detta med uppgiftsbaserat lärande och IT-stöd. Jag är en av de första i en ny generation matematiker som gärna använder datorer. Det är alltså fel att rikta frustration över matematiken mot mig. Många dörrar är stängda för dem som inte kan matematik och jag vill bidra till att öppna dem.

Eftersom jag nyligen har arbetat som lärare i ett halvår och har studerat kvällskurser i mina ämnen och dessutom just nu studerar pedagogik på kvällstid så är det inga problem för mig att återuppta lärarutbildningen med omedelbar verkan. De kurser som återstod förutom slutpraktiken var i huvudsak specialpedagogik och examensarbete. Specialpedagogik finns som reguljär kurs. Jag har redan skrivit och lämnat in examensarbetet, men de har dock vägrat att rätta det, trots att jag är registrerad på kursen enligt studiedokumentationssystemet. Förutom att det är rätt att låta mig avsluta utbildningen så är det tekniskt okomplicerat.

Svar på avsiktsförklaring (2002-10-28)

Komplettering av svar på avsiktsförklaring (2002-11-11)

 

Brevväxling med Länsarbetsnämnden och Malmö högskola

Länsarbetsnämnden

Brev till myndigheten (2002-11-11)

Möte 1 (2002-11-14) (Bandinspelning finns)

Mötet igår (2002-11-15)

Möte 2 (2002-11-20)

Resningsärende (2002-11-25)

Lärarutbildning i LAN:s regi (2002-11-28)

För lång handläggningstid (2002-12-05)

cas1m.pdf (2002-12-09)

Ej nöjd med svar (2002-12-12)

Malmö högskola

Allmänna och speciella frågor (2002-11-21)

Lärarutbildning i LAN:s regi (2002-11-28)

hj2m.pdf (2002-12-02)

hj3-1m.pdf hj3-2m.pdf (2002-12-03)

Svar på MAH:s skrivelse (2002-12-05)

hj4m.pdf (2002-12-06)

Ej nöjd med svar (2002-12-11)

hj5m.pdf (2002-12-12)

Begäran om överklagbart beslut (2002-12-16)

hj6m.pdf (2002-12-17)

Nolltolerans mot byråkratfasoner (2002-12-19)


Arbetsförmedlingen beslutar om återkallelse av utbildningen, igen

mn1-1m.pdf mn1-2m.pdf (2002-12-16)

Missnöjd med beslut/Ny handlingsplan (2002-12-18)

Bandinspelning av möte (2002-12-18)

Mehran Najafi som fattat beslutet har enligt sitt eget icke vidimerade CV studerat Sociologi 85 p, Filosofi 40 p, Filosofiska arbetsmetoder 5 p, Statsvetenskap 6 p och Islams arkitektur 5 p. Av hans CV framgår inte vilka betyg han erhöll. Innan han fick anställning på Arbetsförmedlingen har han enligt sitt CV främst arbetat med lokalvård. Han har alltså ingen lämplig utbildnings- och yrkesbakgrund att bedöma huruvida en blivande fysik- och matematiklärare skulle kunna klara återstoden av en lärarutbildning. (Förövrigt brukar normalt en arbetsmarknadsutbildning förlängas vid behov.) Om han verkligen är godkänd på kursen "Filosofiska arbetsmetoder" så har han i vart fall inte tillämpat kunskaperna i detta fall: jag har svårt att tänka mig att Filosofiska institutionen i Lund anser att man skall strunta i att bemöta en meningsmotståndares argument och t o m helt bortse från hans viktigaste inlagor. Jag ställde några enkla frågor om mig - relevanta för ärendet och vars svar framgick av handlingarna - men tyvärr var Mehran Najafi så dåligt påläst i ärendet att han inte kunde svara på någon. Detta var endast två dagar efter beslutet. Jag rekommenderar de berörda institutionerna i Lund att strama upp sina examinationer av kurser, så att medborgarna slipper drabbas av oseriöst beslutsfattande. Om de inte gör detta borde Högskoleverket dra in deras examinationsrätt.

Förtal (2002-12-19)

Obesvarade frågor (2003-01-06)

S k svar på Obesvarade frågor (2003-01-16)

Svar på svar på Obesvarade frågor (2003-01-16)

Polisanmälan av handläggare på AMS (2003-01-06)

Överklagande till AMS (2003-01-20)

JO-anmälan av Mehran Najafi

Polisanmälan för förtal

 

AMS avslår överklagande, igen

isaa1m.pdf (2003-04-19)

Jag skickade ett brev (Frågor nr 2) till AMS generaldirektör Anders L Johansson och fick följande svar:
boew1-1m.pdf boew1-2m.pdf boew1-3m.pdf (2003-06-30)

 

Resningsansökan 2

Resningsansökan 2 (2003-07-20)

Avslag på resningsansökan: gbcrtalt1-1m.pdf gbcrtalt1-2m.pdf (2003-08-14)

 

Resningsansökan 3

Resningsansökan 3 (2003-09-03)

 

JK avslår begäran om skadestånd

JK-anmälan 1 (2003-03-16) JK-anmälan 2 (2004-07-04)

Avslag på begäran om ersättning: glbml1-1m.pdf glbml1-2m.pdf glbml1-3m.pdf (2005-02-08)

JK har missförstått att ärendet har prövats av JO och åklagare. JO och åklagare har endast prövat AMS beslut 1999-11-02 och JO kom fram till att handläggningen inte var acceptabel men ändå åtalades ingen för tjänstefel. Däremot har AMS beslut 2003-04-19 inte utretts av någon. Det har gått 3,5 år mellan AMS beslut, trots att jag försökt påskynda handläggningen så mycket som möjligt - enbart den långa handläggningstiden borde vara skäl nog att låta mig fortsätta utbildningen, ty de som skrivit de negativa intygen om mig minns inte vad deras abstrakta formuleringar syftar på i verkligheten och de har aldrig tidigare velat avge någon förklaring. Det grundläggande felet i AMS beslut 1999-11-02 kvarstår, men detta vill JK inte inse. JK har avslagit min begäran om ersättning för ren förmögenhetsskada p.g.a. att min utbildning återkallades i AMS beslut 2003-04-19 även efter resningen, trots att jag aldrig fått fortsätta utbildningen eller beviljats omprov på praktiken, vilket man hade rätt till enligt avtalet.

JK har inte ens behandlat min begäran om ersättning för den allvarliga kränkningen av mina mänskliga rättigheter i enlighet med Förordning (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten 3 § 2 punkten: "Justitiekanslern handlägger anspråk på ersättning med stöd av [...] 3 kap. 1 eller 2 § skadeståndslagen [SkL], om anspråket grundas på ett påstående om felaktigt beslut eller underlåtenhet att meddela beslut." Skl 3 kap. 1 §: "Den som har arbetstagare i sin tjänst skall ersätta [...] skada på grund av att arbetstagaren kränker någon annan på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse i tjänsten." och Skl 3 kap. 2 §: "Staten eller en kommun skall ersätta [...] skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning." I Skl 2 kap. 3 §: "Den som allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära skall ersätta den skada som kränkningen innebär." De brott mot mina mänskliga rättigheter som det innebär att inte få veta vad man är anklagad för och därmed kunna komma med ett relevant försvar har allvarligt stört min frid. Sannolikt är att min kropp skadats av den höga stressnivå och sömnsvårigheter under lång tid som dessa kränkningar självklart gett upphov till. Dessa skador ger sämre livskvalitet och en förtidig död åt den drabbade.

 

CV

Min CV finns på: http://www.df.lth.se/~mikaelb/cv/cvmikaelb-sve.html

Betyg & intyg finns på: http://www.df.lth.se/~mikaelb/cv/betyg/ (Användarnamn: arbetsgivare, Lösenord: glad)

Min presentation på Arbetsförmedlingens sökandebank finns på: http://www.df.lth.se/~mikaelb/cv/amspres-sve.html

Pedagogiska uppsatser m m finns på: http://www.df.lth.se/~mikaelb/lut/

Hela denna webbplats i en zipfil: lutafamz.zip (48,6 MB)

Whereas it is essential, if man is not to be compelled to have recourse, as a last resort, to rebellion against tyranny and oppression, that human rights should be protected by the rule of law - Universal Declaration of Human Rights.

Ansvarig utgivare: Mikael O. Bonnier, mikaelb@df.lth.se