Övningar - Webbprogrammering med Java

1

  1. Logga in, byt inte lösenordet vid första frågan! Byt efter du loggat in från Start-menyn.
  2. Gå till http://www.df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/java-sve.html, klicka på Pocket Calculator och spara installationspaketet pocketcalc11.zip i en ny mapp kallad Incoming på M:, packa upp med WinZip i en mapp pocketcalc på M:.
  3. Skapa ett nytt projekt i JBuilder.
  4. Gör Open på filen PocketCalc.java.
  5. Kör och se att du får upp en miniräknare. Java-filen har nu också kompilerats och de resulterande class-filerna finns i jbuilder2\myclasses.
  6. Skapa en html-fil i myclasses mappen med ditt namn i filnamnet t ex nisse_pocketcalc.html (undvik åäö och mellanslag) och redigera den i Notepad/Anteckningar.
  7. Lägg in APPLET-taggen enligt exempel i källkoden.
  8. Ändra färgen som är #RRGGBB vilket motsvarar hexkoderna för röd, grön och blå.
  9. Ladda upp html- och class-filerna med upload funktionen i Netscape. Detta åstadkommer du genom att skriva ftp://användarnamn@ftpdatornamn/användarnamn/, lösenord fås av övningsledaren.
  10. Kolla på sidan vid http://httpdatornamn/användarnamn/
  11. Besvara frågor om JBuilder.

2

  1. Prova chatten.
  2. Gör en Java-applet i JBuilder som tänder och släcker bakgrunden när man klickar på en knapp. Använd metoderna: this.setBackground(Color), knapp.setLabel(String), knapp.setForeground(Color). Ljud kan fås med Toolkit.getDefaultToolkit().beep(). Du kan skapa egna färger med t ex Color darkgreen = new Color(0x008000);, dessutom finns fördefinierade färger t ex Color.black, Color.yellow och Color.red.
  3. Skapa nytt projekt i JBuilder.
  4. Ny applet.
  5. Lägg in en knapp från AWT-fliken i designläget.
  6. När man klickar på knappen skall bakgrundsfärgen ändras.
  7. Ändra texten på knappen från På till Av beroende på vad som skall hända när man klickar. Gör också så att knapptexten ändras.
  8. Gör en annan Java-applet med två knappar som tänder och släcker ljuset. Det skall fungera som trappomkopplare, dvs när de är olika skall det var tänt och när de är lika skall det vara släckt.
  9. Installera appletterna på servern.
  10. Exempel på övning 1: lampknapp.LampKnapp.html
    Kod: LampKnapp.java
    Fungerar i webbläsarna Netscape 4.06, HotJava 1.1.4 och Internet Explorer 4.01. I den senare ändras dock inte bakgrunden pga en bugg.

3

  1. Starta en DOS-box på skolans NT-maskin. Starta cmd.exe i C:\winnt\system32\ frän Utforskaren.
  2. Skriv m:
  3. Skriv cd personal
  4. Skriv notepad setjava.bat
  5. Kopiera in detta:
    @echo off
    set classpath=.
    set path=q:\borland\jbuilder2\java\bin;%path%
  6. Spara och stäng Notepad
  7. Skriv setjava (i fortsättningen behöver du bara gå ut i DOS och gå till mappen med setjava och köra det.)
  8. Hämta ner och packa upp kursbokens exempel och kompilera och kör dem. Länk till kursbokens hemsida finns på kursens hemsida.
  9. Kopiera ett exempel och klistra in i en Notepad som startades från DOS med rätt namn t ex notepad PocketCalc.java.
  10. javac PocketCalc.java för att kompilera, notera nytillkomna class-filer genom att skriva dir.
  11. java PocketCalc eller appletviewer PocketCalc.java, beroende på om det är en applikation eller applet. Appletviewer förutsätter att det finns en APPLET-tagg i filen.

4

  1. Ärv från en komponent t ex Button.
  2. Ett exempel är trappomkopplare:
    Exempel: trappomk.TrappOmkDemo.html
    Kod: TrappOmkDemo.java
    Denna applet utnyttjar arv för att göra en speciell knapptyp.
  3. Kompilera och kör kursbokens exempel om paket.

5

Valfri övning.

6

Modifiera SimpleBanner som finns på s 571 i Java 1.1 T C R.

Exempel på modifikation:
scroller.Scroller.html
Scroller.java

Detta är en applet som använder multithreading.

7

  1. Gör en applet som öppnar ett nytt fönster vid knapptryck.
    Exempel: wb.WB.html
    Kod: WB.java
  2. Gör en applet och applikation som ritar med grafikoperationerna.
    Exempel: newgraph.NewGraph.html
    Kod: NewGraph.java
  3. Gör en applet som skriver text med olika typsnitt.
  4. Gör en applet som ser ut och fungerar som WS_FTP, men som inte överför filer utan bara orden i listorna.

8

  1. Gör en applet som visar en lista med alla typsnitt i Java. När man klickar på ett typsnitt skall ett typsnittsprov visas i en Label. I en Choice skall man kunna välja storlek i punkter på typsnittsprovet. Denna applet kan byggas ut med kryssrutor för välja bold och italic. Man kan också visa olika mått i pixlar i icke editerbara textrutor.
    Exempel: fontlist.FontList.html
    Kod: FontList.java
  2. Gör en applet och applikation som visar egenskaper hos systemet. Visa os.arch, os.name, java.vendor, java.version och user.dir i en lista. När man klickar på listan resultatet av System.getProperty(prop). I andra rutor ska fritt minne i kB stå, använd funktionen Runtime.getRuntime().freeMemory()/1024. I en annan ruta skall skärmstorleken stå, använd satsen: Dimension dim = Toolkit.getDefaultToolkit.getScreenSize(); och uttrycket: dim.width + " x " + dim.height, för att få reda på skärmstorleken.
    Exempel: sysprop.SystemProperties.html
    Kod: SystemProperties.java, SystemPropertiesAppn.java
  3. Gör ett program som laddar en bild och kan rulla och zooma den. Använd double-buffering för att undvika flimmer.

9

  1. Gör en applet med en enradig textruta och en flerradig icke editerbar textarea, när man skriver en URL i textrutan och trycker på Enter så skall filen hämtas över Internet och visas i textarean. Även relativa URL:ar skall kunna visas och dessa skall anges relativt webbsidan som appletten ligger på (använd applettens getDocumentBase-metod.)
  2. Appletten skall kunna ha en parameter BACKCOLOR med en hexadecimal färgkod som värde.
  3. Förbättra appletten så att markörens position (rad och kolumn) visas i en Label.

10

  1. Prova RMI enligt s 820-824 i Java 1.1 T C R.
  2. Studera koden till föreläsningens databasappletter utan och med RMI-server:
    Utan RMI: QueryMyTable.java, QueryDB.java
    Med RMI: DBClient.java, DBServer.java, DBServerIntf.java, DBServerImpl.java
  3. Arbeta med inlämningsuppgifter.

11

  1. Produktifiera en av dina appletter, jfr Pocket Calculator.
  2. Tillämpa något tips & tricks.
  3. Arbeta med inlämningsuppgifter.

12

  1. Diskutera extentor.
  2. Prova webbplatserna, news-grupperna och prenumerera på nyhetsbrev via e-post.
  3. Arbeta med inlämningsuppgifter.


Copyright © 1998 by Mikael Bonnier, Lund, Sweden